Kimera Automobili EVO37: de wedergeboorte van een rallylegende

Als Lancia het niet doet, zullen wij het maar doen. Dat moet de gedachtengang zijn geweest van Kimera Automobili. Deze firma uit Cuneo (Piemonte)  bouwt een nieuwe versie van de legendarische Lancia Rally 037, de auto die de Audi Quattro versloeg in het wereldkampioenschap Rally in 1983. Het was de laatste achterwielaangedreven auto die het WRC kon winnen.

Van de originele auto zijn er destijds – voor homologatieredenen – 200 exemplaren gebouwd geweest. Van deze evolutieversie gaat Kimera 37 exemplaren bouwen voor een prijs van 480.000 euro. Een groot deel is al verkocht.

Evoluzione

De naam EVO37 is volkomen terecht, want de hele auto is een gemoderniseerde versie van het origineel. Dat geldt zowel voor het uiterlijk als voor het onderstel en de mechanische componenten. Men is dus in grote mate trouw gebleven aan het oorspronkelijke ontwerp, want een goede zaak is.

Qua design is de auto is iets langer geworden en de achterste spoiler is iets hoger, maar het is een smaakvolle herinterpretatie van het origineel en zodoende onmiddellijk herkenbaar. De carrosserie bestaat uit een combinatie van hoogwaardige en lichte delen van carbon, kevlar, titanium, staal en aluminium.

Het onderhuidse chassis is zoals de opzet van het origineel met een centrale kooi waaraan voor en achter een buizenframe is bevestigd. Het centrale deel herbergt een nieuwe rollbar die evenwel vanbinnen niet zichtbaar is en dus ook geen extra ruimte inneemt. De ophanging is een evolutie van het origineel en bevat nu componenten van WP en Öhlins. Het remsysteem is van Brembo en heeft vier geventileerde schijven met een diameter van 365 mm met remklauwen met 4 zuigers. De EVO37 heeft bovendien prachtige 18 inch velgen voor en 19 inch achter die geïnspireerd zijn op het origineel.

De motor is centraal en in de lengte geplaatst. De auto is dus zoals vroeger een achterwielaandrijver, maar nu voorzien van een automatisch sperdifferentieel met lamellenkoppeling en een handmatige versnellingsbak met 6 versnellingen (in plaats van 5). Het motorblok is ook gebaseerd op het origineel ontwerp en heeft vier cilinders en een inhoud van 2.15 liter. Dankzij de moderne componenten perst het blok er nu 505 pk uit. De originele motor had in stradale uitvoering 205 pk, en in corsa uitvoering 350.

 

Privé-initiatief

Het is mooi om te zien dat Italië nog steeds het land blijft waar zulke hartstochtelijke projecten tot stand komen. Het spijtige is dat de initiatieven uit privéhoek komen en niet langer van de originele producenten zelf. Men kan zich afvragen wat voor meer er mogelijk was geweest met bijvoorbeeld een merk als Lancia als de Fiatgroep wat doortastender uit de hoek was gekomen. Zo waren er eerder ook al privéfirma’s die geslaagde moderne interpretaties van de Delta Integrale en de Stratos op de markt hebben gebracht. Het is toch een teken dat het merk nog steeds leeft.

Een dikke proficiat voor Kimera Automobili dus om de handschoen op te nemen en Lancia levend te houden. Mooi is ook dat er talrijke bedrijven uit de regio Piemonte betrokken zijn geweest. We denken hierbij aan Italtecnica, Bonetto CV, Maps, LAM Stile, CiElle Tronics, Bellasi, Sparco, Goodwool, Pakelo, Andreani-Öhlins, Brembo en Pirelli.

Meer informatie kan je hier vinden.

 

Taste-Italy.be maakt gebruik van cookies. Door onze website te bezoeken verklaar je je hiermee akkoord. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'cookies toestaan" om de surfervaring te verbeteren. Als je doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van de cookie-instellingen of je klikt op "Accepteren" dan ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten