Iconische Italiaanse auto’s: Lancia Fulvia Coupé

Foto Wikicommons (Semnoz)

In deze reeks belichten we telkens een model dat in de geschiedenis van de (Italiaanse) auto een belangrijke rol heeft gespeeld, zij  het door zijn techniek, styling, populariteit of andere reden.

 

De Lancia Fulvia (Tipo 818) werd geproduceerd tussen 1963 en 1976. Vernoemd naar de Via Fulvia, de Romeinse weg die van Tortona naar Turijn liep, werd de 4-deurs berlina voor het eerst voorgesteld op het Autosalon van Genève in 1963.

De sedan had een zeer klassiek ontwerp en koos voor een zeer onconventionele technische oplossing: een 1.091 cc V4 motor die 58 pk leverde aan de voorwielen. Deze motor was een goede basis voor de ontwikkeling van een sportieve versie. Twee jaar later werd de Fulvia coupé gepresenteerd, een meesterwerk van tijdloze elegantie en evenwichtig design op een verkort onderstel van de berlina. De ontwerper was Piero Castagnero, Lancia’s styling directeur. Hij liet zich inspireren door de vormen van de Riva boten en ontwierp een sportieve 2+2 coupé met een ingetogen lijn en gekenmerkt door grote ramen en een lichte dakstructuur.

De eerste Fulvia Coupé was uitgerust met een 4-cilinder motor van 1216 cm3 met 80 pk, die al snel werd opgewaardeerd tot 1,3 en vervolgens 1,6 liter. Ongeveer gelijktijdig verscheen ook de Fulvia Sport op basis van de coupé. Deze werd gebouwd voor Lancia door Zagato – waar hij ook was ontworpen, door Ercole Spada. Het was een meer aërodynamische en sportievere versie van de coupé, die kon worden gebruikt op de weg of voor wedstrijden.

Ondanks zijn sierlijkheid had de Fulvia coupé groot potentieel in de autosport. Het zou de Fulvia zijn die Lancia terug in de autosport zou brengen, vanwaar het in 1955 was verdwenen toen Ferrari haar Formule 1-wagens overnam. De “Squadra Corse HF Lancia” zette de auto volop in voor rallywedstrijden – en met succes. In 1972 behaalde Lancia met de Fulvia het Internationaal Rally kampioenschap.

Alzo ontstonden de HF-versies van de coupé: auto’s teruggebracht tot de essentie, zonder bumpers, met aluminium deuren en motorkappen en een krachtigere motor. HF staat trouwens voor High Fidelity, traditioneel de benaming voor sportieve Lancia’s.

De eerste HF had een 1216 cc motor met 88 pk en een vierversnellingsbak (435 eenheden geproduceerd tussen 1966 en 1967); hij werd opgevolgd door de 1.3 HF met 101 pk (882 eenheden geproduceerd tussen 1968 en 1969 met een vijfversnellingsbak op de laatste exemplaren). In 1969 kwam de 1.6 HF met de bijnaam “Fanalone” vanwege zijn grote koplampen: deze had 115 tot 130 pk en werd geproduceerd in 1258 eenheden, plus 20 gereserveerd voor de racerij. De tweede serie Fulvia coupé 1600 HF, zonder aluminium onderdelen en meestal aangeboden in de “Luxe” versie, werd geproduceerd in 3690 eenheden van 1970 tot 1973.

Toen eind 1972 de Fulvia sedan van de markt werd gehaald, was de Fulvia Coupé nog steeds een commercieel succes. Hij bleef in de catalogus staan, maar om de Lancia Beta Coupé niet te benadelen, was de Fulvia alleen leverbaar met de 1300 van 90pk. Hij werd in de rallysport vervangen door de Lancia Stratos en eindigde zijn carrière in 1976 met de lancering van de 1300-versie van de Beta Coupé. Van de Fulvia zijn in totaal 353.882 exemplaren gebouwd, waarvan 161.832 coupé’s.

 

Taste-Italy.be maakt gebruik van cookies. Door onze website te bezoeken verklaar je je hiermee akkoord. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'cookies toestaan" om de surfervaring te verbeteren. Als je doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van de cookie-instellingen of je klikt op "Accepteren" dan ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten