Iconische Italiaanse auto’s: Alfa Romeo Spider (1966-1994)

Alfa Romeo Spider 1966

In deze reeks belichten we telkens een model dat in de geschiedenis van de (Italiaanse) auto een belangrijke rol heeft gespeeld, zij  het door zijn techniek, styling, populariteit of andere reden.

Alfa Romeo lanceerde de Spider op de internationale autoshow van Genève in 1966 en de auto kende onmiddellijk populariteit over de hele wereld, zowel door zijn elegante styling als door zijn briljante rijeigenschappen, die van hem het echte Italiaanse spider-icoon maakten.

De Alfa Romeo Spider, het laatste project onder leiding van Giovanni Battista “Pinin” Farina, had originele, slanke, ronde vormen, met een naar beneden hellende motorkap en kofferbak, wat hem de bijnaam “osso di sepia” oftewel “inktvisbot” opleverde. Dit was niet de enige onofficiële naam die de sprankelende Alfa Spider kreeg, die al snel wereldwijd bekend werd als de “Duetto”. Die naam kwam voort als winnaar uit een publieke prijsvraag (waarbij de bedenker een auto kreeg). Jammer genoeg werd de naam vervolgens opgeëist door een beroemd banketbakkersbedrijf. Alfa moest dus gedwongen de naam Duetto al een jaar na de lancering laten vallen.

De auto was gebaseerd op het onderstel en de mechaniek van de Giulia Sprint GT. Hij had een dubbele nokkenas motor van 1570 cc met twee 40mm carburateurs die 109 pk leveren, 5-versnellingsbak, onafhankelijke voorwielophanging, achterwielaandrijving en vier schijfremmen. Het gewicht van slechts 990 kg droeg bij tot een topsnelheid van 185 km/u.

Filmster

Hij werd ook een filmster, dankzij de lange sequenties waarin een jonge Dustin Hoffmann er angstvallig mee tegen de klok rijdt in de slotscènes van de film “The Graduate” uit 1967. In feite werden drie dingen beroemd met de film: de acteur Dustin Hoffmann, de zangers Simon & Garfunkel en de Alfa Romeo Spider.

Maar de wanhopige sprint van Benjamin Braddock-Dustin Hoffman over de Golden Gate Bridge op de muziek van Simon en Garfunkel is niet de enige aanspraak van de auto op planetaire roem. Even gedenkwaardig was de luxueuze cruise – Genua, Cannes, New York – op het cruiseschip Raffaello, waarop de Europese jetset de drie Alfa Romeo Spiders in de drie kleuren van de Italiaanse vlag (rood, wit en groen) vergezelde naar bestemming Amerika voor de officiële lancering van de auto in de V.S.

Aanpassingen door de tijd heen

De Alfa Romeo Spider 1600 eerste serie werd in 1967 opgevolgd door de 1750 Veloce versie, met een krachtiger, robuuster mechaniek, een geavanceerde hydraulisch bediende koppeling als standaard en een zelfblokkerend differentieel onder de opties, en de Junior 1300, die beide de “osso di sepia” carrosserie behielden.

Spider serie 2 met de ingekorte staart, vanaf 1969

In lijn met de mode van die tijd, gebaseerd op aerodynamische studies, werd de fijn aflopende staart van de “Duetto” in 1969 ingekort. Op het autosalon van Turijn stelde Alfa de nieuwe Spider 1300 Junior en 1750 Veloce voor, die het tijdperk van de “Kamm staart” inluidden. 1971 zag de komst van de 2000 motor, waarna, met verschillende min of meer succesvolle aerodynamische veranderingen en een paar wijzigingen aan de krachtbronnen, de Spider hetzelfde bleef.

Spider serie 3, “aerodynamica” vanaf 1986

De laatste update was in 1990, toen de spider werd ontdaan van zijn aerodynamische spoilers en terugging naar de originele sobere elegantie. De productie stopte in 1994, na bijna dertig succesvolle jaren en in totaal 124.104 exemplaren.

Spider serie 4 vanaf 1990 (foto Stefan Bauer)

 

 

Taste-Italy.be maakt gebruik van cookies. Door onze website te bezoeken verklaar je je hiermee akkoord. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'cookies toestaan" om de surfervaring te verbeteren. Als je doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van de cookie-instellingen of je klikt op "Accepteren" dan ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten