Gli originali II: The pied piper/Bandiera Gialla

Het verhaal van de ‘rattenvanger (van Hamelen)’ gaat terug tot de 13de Eeuw, maar het blijft voortleven in het collectieve geheugen (ook al omdat het opgenomen werd in de ‘Deutsche Sagen’ van Grimm). Crispian St. Peters (pseudoniem van Robert Peter Smith), die de wereld verbaasde met de meezinger ‘You were on my mind’, gebruikte deze sage als titel voor zijn megahit ‘The pied piper’ of ‘De rattenvanger’.  De aanstekelijke melodie moest jongeren (al dan niet rebels) er op eenvoudige wijze toe verleiden te volgen.

De onzekerheid zou wegvallen (‘It ain’t true that life has tricked you, it’s in your mind) en hun ogen zouden geopend worden (Can’t you see that it’s all around you, so follow me…). Dus gewoon even volgen (‘Step in line’) en het geluk ligt aan je voeten.

Dit sprak de jongeren wel aan en het nummer werd dan ook een succes en verbleef een hele zomer onze hitparades bestormen in 1966.

In Italië was men zich bewust van de hitpotentie van de melodie. Het sluwe duo ‘Boncompagni ed Arbore’ was dit zeker niet ontgaan, en ze gebruikten de tune als trekker voor hun megapopulaire radioshow ‘Bandiera Gialla’.

De meest sluwe marketingtrick werd ingezet om de jongeren ervan te overtuigen te luisteren en te blijven luisteren, die van de exclusiviteit!

Voorafgegaan door een sirenegeluid werd elke uitzending volgend bericht de ether ingestuurd: ‘Deze uitzending is uitsluitend bedoeld voor jongeren jonger van 18. De anderen, gelieve zich te onthouden!’.

“A tutti i maggiori degli anni 18, a tutti i maggiori degli anni 18,
questo programma è rigorosamente riservato ai giovanissimi, ripeto, ai giovanissimi,tutti gli altri sono pregati quindi di spegnere la radio o sintonizzarsi su altra stazione…”

Gianni Pettinati was de zanger van dienst. De tekst was eenvoudig, de truc meesterlijk uitgewerkt met de boodschap ‘Finché vedrai sventolar bandiera gialla tu saprai che qui si balla ed il tempo vollerà’. Als de gele vlag wappert dan wordt er hier gedanst en de tijd vliegt voorbij.

Meer nog: deze geniale marketingtruc werd één van de trekkers van de Nationale Hitparade! Van een ‘twist’ gesproken!

Sluit je vandaag nog GRATIS aan als Italofan!

Taste-Italy.be maakt gebruik van cookies. Door onze website te bezoeken verklaar je je hiermee akkoord. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'cookies toestaan" om de surfervaring te verbeteren. Als je doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van de cookie-instellingen of je klikt op "Accepteren" dan ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten