Iconische Italiaanse auto’s: Lancia lambda (1922-1931)

Lancia Lambda (foto Wikicommons - Tomislav Medak)

In deze reeks belichten we telkens een model dat in de geschiedenis van de (Italiaanse) auto een belangrijke rol heeft gespeeld, zij  het door zijn techniek, styling, populariteit of andere reden.

In de vroege jaren van de twintigste eeuw, een tijdperk dat werd gekenmerkt door baanbrekende innovaties en technologische vooruitgang, onthulde Lancia een auto die niet alleen de weg naar de toekomst zou banen, maar ook de fundamenten zou leggen voor de erfenis van het merk. Deze auto was de Lancia Lambda, een voertuig dat niet alleen technologisch geavanceerd was voor zijn tijd, maar ook de eerste in serie geproduceerde auto was met een zelfdragende carrosserie.

De Lancia Lambda zag het licht in 1922 en werd ontworpen door de visionaire ingenieur Vincenzo Lancia zelf. Lancia had de ambitie om niet alleen een auto te creëren, maar een voertuig dat de grenzen van de auto-industrie zou verleggen. En zo ontstond de Lambda, vernoemd naar de Griekse letter die symbool staat voor innovatie en vernieuwing.

Technisch meesterstuk

Een van de meest opvallende kenmerken van de Lancia Lambda was dus zijn zelfdragende carrosserie, een revolutionaire ontwikkeling die het traditionele chassis overbodig maakte. In plaats van een apart chassis en carrosserie te hebben, werd de carrosserie van de Lambda geïntegreerd in de structuur van de auto zelf. Dit resulteerde in een lichte auto van ongeveer 1200 kg en bijgevolg ook in een verbeterde stabiliteit en optitmale rijprestaties. Na testen in de Alpen bleek hij een uitstekende wegligging te hebben. De Lambda was ook een pionier in het gebruik van onafhankelijke wielophanging. Lancia vond ook de schokdemper uit voor het model. De auto had bovendien remmen op alle wielen, wat in die tijd niet vanzelfsprekend was.

De Lambda was ook de eerste auto die werd uitgerust met een V4-motor met een smalle V-vormige hoek van 13 graden met bovenliggende nokkenas. Deze motorinnovatie maakte het mogelijk om een compacte en efficiënte krachtbron te creëren die de prestaties van de auto aanzienlijk verbeterde. De drie cilinderinhouden die door de jaren beschikbaar waren voor het model, waren 2119, 2370 en 2568 cc waarmee de motor respectievelijk 49, 59 en 69 pk leverde. De motor, samen met een geavanceerde ophanging en een onafhankelijke voorwielophanging, zorgde voor een soepele en stabiele rit, wat een zeldzaamheid was in die tijd.

Opvallend debuut

In 1923 maakte de Lancia Lambda zijn officiële debuut op het Autosalon van Parijs. De auto trok onmiddellijk de aandacht van de autowereld en werd geprezen vanwege zijn innovatieve ontwerp en technologische vooruitgang. De Lambda werd niet alleen gezien als een voertuig, maar als een statement van wat mogelijk was in de wereld van de auto-ontwikkeling.

Wat de Lambda ook uniek maakte, was de diversiteit aan carrosserievarianten die werden aangeboden. Het model was o.a. verkrijgbaar als sedan, cabriolet en sportwagen, waardoor het een breed scala aan klanten aansprak. Het bood zowel elegantie als prestaties, en klanten hadden de mogelijkheid om een Lambda te kiezen die paste bij hun persoonlijke voorkeuren en levensstijl.

Succes en evolutie

Gedurende zijn productieperiode onderging de Lancia Lambda verschillende verbeteringen en evoluties. Tot het einde van de productie in oktober 1931 kende het model negen series, genummerd van I tot IX, waarbij Lancia continu nieuwe technologieën en verbeteringen toepaste om de prestaties en betrouwbaarheid te verhogen.

Een ander opmerkelijk aspect van de Lambda was zijn succes in de autosport. De auto nam deel aan verschillende races en rallies, waarbij het zijn technologische superioriteit bewees en talloze overwinningen behaalde. Deze successen in de motorsport droegen bij aan de reputatie van de Lambda als een voertuig dat niet alleen stijl en innovatie bood, maar ook indrukwekkende prestaties op het circuit kon leveren.

Mijlpaal in de autogeschiedenis

De productie van de Lancia Lambda stopte weliswaar in 1931, maar zijn erfenis leeft voort in de auto-industrie. De ideeën en innovaties werden al gauw overgenomen door alle andere merken. De Lambda wordt daarom beschouwd als een mijlpaal in de autogeschiedenis, niet alleen vanwege zijn technologische innovaties, maar ook vanwege zijn invloed op de manier waarop auto’s worden ontworpen en gebouwd.

Er zijn in totaal 13.003 Lambda’s gebouwd.

 

Taste-Italy.be maakt gebruik van cookies. Door onze website te bezoeken verklaar je je hiermee akkoord. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'cookies toestaan" om de surfervaring te verbeteren. Als je doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van de cookie-instellingen of je klikt op "Accepteren" dan ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten