Iconische Italiaanse auto’s: Ferrari F40 (1987-1992)

Ferrari F40 (foto Wikicommons - MrWalkr)

In deze reeks belichten we telkens een model dat in de geschiedenis van de (Italiaanse) auto een belangrijke rol heeft gespeeld, zij  het door zijn techniek, styling, populariteit of andere reden.

De Ferrari F40, gelanceerd in 1987 ter gelegenheid van het 40-jarig jubileum van Ferrari, is één van de meest iconische en gewaardeerde supercars ooit gebouwd. Het vertegenwoordigt niet alleen het summum van prestaties en techniek uit die tijd, maar symboliseert ook de passie en toewijding van Enzo Ferrari, de oprichter van het legendarische automerk.

Het idee voor de Ferrari F40 ontstond als een reactie op de toenemende concurrentie in de autowereld, vooral van andere supercarfabrikanten zoals Lamborghini en Porsche. Ferrari wilde een auto creëren die niet alleen de snelste ter wereld was, maar ook de meest opwindende én exclusieve. De ontwikkeling van de F40 begon in het diepste geheim, met als doel een straatauto te creëren die nauw verwant was aan de raceauto’s van Ferrari.

In 1984 bracht Ferrari de 288 GTO op de markt. Hiervan zijn vier Ferrari 288 GTO Evoluzione’s gemaakt, een wagen ontwikkeld voor het zogenaamde Group B racing. De FIA schrapte echter Group B racing en de GTO was al achterhaald voor hij ook maar op het circuit te zien was geweest. De ontwikkeling van deze wagen zou echter niet voor niets geweest zijn: het was de basis voor de F40.

Stijl en inhoud

Het ontwerpteam onder leiding van Leonardo Fioravanti bij het Italiaanse designhuis Pininfarina kreeg de taak om een aerodynamisch en krachtig ontwerp te creëren. Het resultaat was een auto met een kenmerkende stijl: scherpe lijnen, opvallende spoilers en luchthappers, en een extreem lage en brede vorm. De F40 ademde pure snelheid en agressie, zonder concessies te doen aan esthetiek.

Onder de motorkap bevond zich een 2.9-liter twin-turbo V8-motor, ontwikkeld door de legendarische motorenbouwer Nicola Materazzi. Deze motor was een meesterwerk van techniek en leverde maar liefst 478 pk, waardoor de F40 de eerste productieauto ter wereld was die de magische drempel van 200 mph (ongeveer 324 km/u) kon doorbreken. De acceleratie was even indrukwekkend, met een sprint van 0 naar 100 km/u in slechts 4 seconden, van 0 naar 200 km/u in 12 seconden en van 0 naar 300 km/u in 31 seconden.

Om gewicht te besparen en de prestaties te optimaliseren, werd het chassis van de Ferrari F40 gemaakt van koolstofvezel en aluminium. Het interieur was minimaal en functioneel, met kuipstoelen, een eenvoudig dashboard en weinig isolatiemateriaal om het gewicht te verminderen en het rijgevoel te maximaliseren. Airconditioning en elektrische ramen waren optioneel, maar sommige eigenaren kozen ervoor om ze weg te laten om het gewicht zo laag mogelijk te houden.

F40 Competizione

De F40 was niet alleen een straatauto; het was ook ontworpen met het oog op de autosport. Ferrari bouwde een handvol F40 LM (Le Mans) exemplaren voor deelname aan verschillende races, waaronder de legendarische 24 uur van Le Mans en IMSA. Deze raceversie had een nog krachtigere motor (tot 780 pk), aangepaste aerodynamica en een lichter gewicht. Hoewel de F40 LM nooit de 24 uur van Le Mans won, was het een indrukwekkende deelnemer die de erfenis van Ferrari in de autosport versterkte.

Ferrari F40 (foto Wikicommons – Will Ainsworth)

Commercieel succes

De Ferrari F40 werd voor het eerst onthuld aan het publiek op 21 juli 1987, op de verjaardag van Enzo Ferrari. De F40 werd het laatste project waaraan Enzo Ferrari persoonlijk werkte voordat hij stierf in 1988. Het vertegenwoordigde zijn visie op de ultieme supercar, een voertuig dat puurheid, prestaties en emotie belichaamde. In de jaren na zijn dood werd de F40 een eerbetoon aan de nalatenschap van de legendarische oprichter van Ferrari.

De reacties waren overweldigend positief, en de F40 werd onmiddellijk een legende. Initieel was het de bedoeling om 400 exemplaren te bouwen, maar de vraag was zo enorm dat er uiteindelijk 1.311 exemplaren zijn gebouwd.

Met een oorspronkelijke prijs van om en bij de € 400.000,- (omgerekend vanuit de prijs in Italiaanse Lire ten tijde van de productie) was de F40 in zijn tijd al extreem duur. Niettemin was het geld goed besteed want dankzij zijn iconische status en zeldzaamheid, wordt de F40 door veilinghuizen zoals RM Sotheby’s gewaardeerd op maar liefst €1.5 miljoen. Een uitstekende investering dus.

 

 

Taste-Italy.be maakt gebruik van cookies. Door onze website te bezoeken verklaar je je hiermee akkoord. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'cookies toestaan" om de surfervaring te verbeteren. Als je doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van de cookie-instellingen of je klikt op "Accepteren" dan ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten