Toscane anders: de blue lagoon in Toscane

De openlucht spa-resort langs de Elsa rivier

In de zomer zijn temperaturen van boven de 35 graden geen uitzondering in Toscane. Waar een Toscaan dan zijn afkoeling zoekt? Een vriendin in Firenze, eigenares van de mooiste sportschoenenwinkel in de stad, de Flow-run, gaf me haar geheime plaats. Vanuit Firenze een 60-tal kilometer richting Siena in de buurt van Colle di val d’Elsa is de ‘Blue Lagoon’ van Toscane.

Een wandeling langs de Elsa rivier in Colle di val d’Elsa

De wandelroute, waarvan de realisatie grotendeels het werk was van de vrijwilligers, maakt deel uit van het beschermde natuurgebied van lokaal belang in het Fluvial Park van de Alta Val d’Elsa. Het rivierpad genaamd Sentierelsa slingert zich langs de turquoise wateren van de Elsa rivier en klimt over travertijnheuvels en -grotten die door het water zijn uitgehouwen.

De wandeling begint bij een vijftien meter hoge waterval die uitmondt in een tien meter diepe poel met kraakhelder water. Een paar steile maar zeer korte ups en downs volgen. Ze stellen ons in staat om over de rotsachtige bergkammen heen te komen. Daarbij fungeren ze als een filter voor de meest luie vakantiegangers, waardoor het volgende pad rustiger wordt.

Het pad gaat verder en steekt de rivier meerdere keren over door mooie doorwaadbare plaatsen gemaakt van rotsblokken en gefaciliteerd door touwen als leuningen. Italianen brengen zelfs hun hangmatten mee om in de sfeer en rust van het water te relaxen, te chillen. Voor volwassenen een kans om even weer kinds te worden en te plonzen, duiken in een natuurlijke rivier. Waterschoenen, zwemgerief en een handdoek horen in je rugzak te zitten.

Sentierelsa is verder een natuurpad, waarmee je de oevervegetatie van een rivier bij een meerjarig regime kunt observeren en de vele dieren, amfibieën en vissen maar vooral vogels kunt spotten, die tussen deze oevers beschutting vinden.

Het pad afleggen, heen en terug, in een rustig tempo duurt ongeveer twee uur, maar de Sentierelsa stelt continue pauzes voor die uw verblijf op de rivier aangenaam zullen verlengen.

Routebeschrijving:

Volg vanuit Colle de val d’Elsa de bruine pijlen Parco Fluviola d’Elsa tot je in de parochie Gracciano komt. Blijf rechtdoor rijden tot je aan een brugje komt met kort daarachter een rond punt. Ofwel parkeer je een 50-tal meter voor de brug op een parkeerplaats rechtsboven. Ofwel neem je na de brug de rotonde en neem je de 3de afslag richting kerkje en voetbalveld. Daar is voldoende parkeergelegenheid. De ingang van de wandeling is komende van het ronde punt, net over de brug aan de rechterkant naar beneden.

Neem de routebeschrijving mee om de plaats te vinden.

De wandeltijd is ongeveer 2 uur (heen en terug). Lengte 4,81 km.

Inlichtingen voor raften op de plaats: www.t-rafting.com

Taste-Italy.be maakt gebruik van cookies. Door onze website te bezoeken verklaar je je hiermee akkoord. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'cookies toestaan" om de surfervaring te verbeteren. Als je doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van de cookie-instellingen of je klikt op "Accepteren" dan ga je akkoord met deze instellingen.