In deze reeks belichten we telkens een model dat in de geschiedenis van de (Italiaanse) auto een belangrijke rol heeft gespeeld, zij het door zijn techniek, styling, populariteit of andere reden.
De Giulia werd gelanceerd in 1962 en werd de eerste in massa geproduceerde auto met een vijfversnellingsbak en één van de eerste die de veiligheid bood van een carrosseriestructuur die zijn vorm behield in geval van een botsing. De stijl-vooruitstrevende auto werd aangeprezen met de slogan “designed by the wind” om zijn indrukwekkende luchtweerstandscoëfficiënt van 0.34 te benadrukken. Het zou tientallen jaren duren vooraleer dit werd verbeterd door een andere constructeur. De Giulia blonk uit door zijn sportieve motor en exceptionele wegligging.
De auto werd op de markt gezet als sportieve sedan voor de huisvader met kinderen die een sportwagen wilde maar ook voldoende zitplaatsen. In feite heeft Alfa Romeo hier het concept van de sportsedan uitgedacht, wat later werd gekopieerd door BMW. Het sportieve karakter maakte hem ook favoriet bij de politiediensten.
De oorspronkelijke motor van de Giulia was een 1,6-liter 4-cilinder met 92 pk en een topsnelheid van bijna 170 km/u. Er zouden snel goedkopere versies volgen met een 1.3 motor en ook meer pittige met een opgepepte 1.6 motor. In de jaren ’70 komt er zelfs een dieselversie. In 1963 komt er de coupé, ontworpen door Bertone en in 1966 volgt de Spider van Pininfarina. Zagato zorgt voor een reeks speciale coupé’s zoals de TZ en de Junior Zagto. Bovendien verschijnen er gedurende de jaren talloze speciale Giulia’s van bekende designhuizen.
De Giuila in al zijn gedaanten was ook efficiënt op de racecircuits en er zijn talloze overwinningen mee behaald.
De Giulia Berlina werd gebouwd tot 1978 en de Coupé tot 1976. De spider weet het vol te houden tot 1994.