Gillet Vertigo, Belgische exoot met een Italiaans sausje

Gillet Vertigo (foto WikicommonsTobiasvde)

De Gillet Vertigo is een Belgische supersportwagen gebouwd in Gembloux door voormalig racepiloot Tony Gillet.

Kenmerkend voor de Vertigo zijn  – buiten het aparte uiterlijk – de race-geïnspireerde ophanging en het gesofistikeerde carbon chassis met honinggraatstructuur, wat voor een extreem laag gewicht zorgt. Tony Gillet bouwde in 1992 zijn eerste Vertigo immers omdat hij geen goed gevoel had bij de destijds heersende tendens om steeds meer uitrusting aan sportieve auto’s toe te voegen die daarmee ook steeds zwaarder werden.

Die zwaardere auto’s vereisten op hun beurt steeds zwaardere motoren, met alle gevolgen vandien voor de wegligging en de milieuverontreiniging. Vandaag de dag hebben de meeste sportwagenfabrikanten gewichtsbesparing hoog in het vaandel staan, wat bewijst dat Tony Gillet het destijds al bij het rechte eind had.

De Gillet Vertigo met Maseratimotor (foto Wikicommons GuilCes)

Een Italiaans hart voor de Vertigo

De Gillet Vertigo is voor het grote publiek een eerder onbekende verschijning. Nog minder geweten is dat de auto ook Italiaans DNA aan boord heeft. Alhoewel de allereerste modellen nog een Cosworth motor hadden, werd als snel overgestapt naar de befaamde en alom geroemde Alfa Romeo 3 liter V6 ‘Busso’ die werd getuned tot 350PK. In combinatie met het beperkte gewicht, was het een tijd lang de snelst accelererende auto ter wereld.

In 2010 – toen Alfa Romeo de ‘Busso’ V6 uit productie nam – schakelde Tony Gillet over op de Maserati 4.2 liter V8 van om en bij 400PK. Het gewicht van de auto nam daarbij ook af van 990 naar 950 kg. Zijn prestaties zijn niet bekend, maar reken op ongeveer 3 seconden om op te trekken van 0 tot 100 km/h, aangezien het oude model, met een gewicht van 990 kilo en een vermogen van 350 pk, deze oefening presteerde in 3,3 seconden.

Dat de Vertigo ook effectief werkt als sportwagen, bewijzen de verschillende racesuccessen waaronder bijvoorbeeld het winnen van wereldkampioenschap FIA GT in de G2 klasse in 2006, 2007 en 2008.

De Vertigo als basis voor Italiaanse exotica

De intrinsieke kwaliteiten van de Vertigo worden ook in Italië erkend. Zo diende de Gillet Vertigo met Maseratimotor als basis voor de one-off Alfa Romeo Zagato TZ3 Corsa uit 2010.

Alfa Romeo TZ3 Corsa (foto Wikicommons Brian Snelson)

De kwaliteit van het onderstel beviel Zagato zo goed dat ze in 2015 de Vertigo opnieuw als basis namen, ditmaal voor de Maserati Zagato Mostro die in een gelimiteerde oplage van 5 stuks werd gebouwd.

De Zagato Maserati Mostro

Overigens is de Gillet Vertigo is nog steeds te bestellen. Met een prijs van ongeveer 150.000 à 200.000 euro (afhankelijk van de afwerking en uitrusting) is hij niet goedkoop, maar zeker wél exclusief. In 25 jaar tijd zijn er nog geen 30 exemplaren van gebouwd.

Taste-Italy.be maakt gebruik van cookies. Door onze website te bezoeken verklaar je je hiermee akkoord. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'cookies toestaan" om de surfervaring te verbeteren. Als je doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van de cookie-instellingen of je klikt op "Accepteren" dan ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten