In deze reeks belichten we telkens een model dat in de geschiedenis van de (Italiaanse) auto een belangrijke rol heeft gespeeld, zij het door zijn techniek, styling, populariteit of andere reden.
Voor 1950 had Lancia al een flinke reputatie opgebouwd van degelijkheid en innovatiedrang. De lijst van innovaties (zoals bvb. de zelfdragende carrosserie en de onafhankelijk wielophanging) is indrukwekkend en de meeste van de huidige auto’s maken hier gebruik van.
Ook de Lancia Aurelia GT (type nummer B20), gepresenteerd op het Autosalon van Turijn op 2 april 1951, was een technisch en visueel meesterstuk. De auto was ontworpen bij Ghia en gebouwd bij Pininfarina. Het model luidde de introductie in van een geheel nieuw concept, een sportieve 2+2-zitter die niettemin toch comfortabel is en dus geschikt voor lange afstanden. De Aurelia is de eerste auto ooit die Gran Turismo werd genoemd en die titel ook terecht verdiende. Bovendien had hij ook de eerste V6 in de autogeschiedenis. In het begin was dit een 2 liter motor, maar deze werd vanaf 1953 vervangen door een 2.5 liter motor. De Aurelia werd een groot commercieel succes ondanks zijn prijskaartje van 2.600.000 lire, wat in die tijd een fors bedrag was.
De auto was ook succesvol in diverse races, zoals de Mille Miglia, de 24u van Le Mans, de Targa Florio, de Rally van Monte Carlo en de race Luik-Rome-Luik.
Dit alles maakte dat de auto een gewild object was voor belangrijke mensen. Veel formule 1 piloten (zoals Juan Manuel Fangio en Mike Hawthorn) hadden er een omwille van zijn unieke kwaliteiten. Ook onze eigen Hergé was een liefhebber, wat maakte dat de auto ook in de Kuifje-albums verscheen.
Er zijn 731 GT’s gebouwd met de 2-liter motor en 3.141 met de 2.5 liter.