In deze reeks belichten we telkens een model dat in de geschiedenis van de (Italiaanse) auto een belangrijke rol heeft gespeeld, zij het door zijn techniek, styling, populariteit of andere reden.
Tegenwoordig is het eerder normaal om een vierdeurs Maserati op straat tegen te komen, maar ooit was dat anders. Opgericht in 1914, heeft Maserati zich eigenlijk tot 1957 voornamelijk geconcentreerd op de bouw van racewagens. Pas vanaf dan worden er ook sportwagens voor de weg gebouwd zoals de 3500 GT, de 5000 GT, de Sebring en de Mistral.
Het is dan ook een hele schok als Maserati in 1963 op het autosalon van Turijn nog een stap verder gaat en op de proppen komt met een vierdeurs auto, of dus Quattroporte. De auto is ontworpen door Frua en is een grote vierdeurs sedan voorzien van alle luxe, zoals lederen bekleding, servostuur en airco.
Hoe luxueus ook aan de buitenkant, onderhuids was de auto nog steeds een volbloed sportwagen met een goede wegligging, servobekrachtigde schijfremmen en een 4.2 liter V8 onder de motorkap. Met die motor haalde de auto 230 km/u.
Later kwam er ook een 4.7 liter met 290 pk en een top van 255 km/u wat hem tot de snelste vierdeurs auto van de wereld maakte. In feite bood hij iets geheel nieuws en nooit eerder gezien: stijl en luxe gecombineerd met prestaties.
In totaal zijn er 776 exemplaren gebouwd.