Comeback voor de Stratos

Wie een beetje de automobielwereld volgt, kent ongetwijfeld de legendarische Lancia Stratos. Het prototype ervan werd voorgesteld op het Salone dell’Automobile van Turijn in 1970. Het was een zogenaamde concept car, met motor centraal ingebouwd. In het prototype was dit een Lancia Fulvia.

De carrosserie was van de hand van Bertone, naar een ontwerp van Marcello Gandini, die eerder al heerlijke ontwerpen als de Fiat X1/9 en Lamborghini Countach uit zijn tekenpen toverde. In wezen was de Lancia Stratos speciaal gebouwd als rallywagen, voor het team van Cesare Fiorio, die tot dan met de Lancia Fulvia hadden gereden.

Omdat de productie van de Stratos met mondjesmaat ging, moest de wagen in de rally in groep 5 aantreden. Immers, om in groep 4 te mogen rijden, moesten minstens 400 wagens geproduceerd worden. In 1974 was dat eindelijk een feit en mocht de Lancia Stratos zijn opwachting maken in groep 4. Daar maakte het model meteen grote sier en reeg de wereldtitels aan mekaar: in 1974, 1975 en 1976 werd de Stratos wereldkampioen rally.

Ondanks de successen voerde de Fiatgroep het model af in 1977 om in de rally actief te worden met de Fiat 131 Abarth Rally omwille van commerciële overwegingen. Sindsdien is de Lancia Stratos een echt collector’s item geworden.

Maar nu is er dus goed nieuws. De Stratos ‘herleeft’, en hoe. Reeds in stelde de Duitse miljardair Michael Stoschek een ‘nieuwe’ Stratos voor op basis van de Ferrari 430 Scuderia. De auto van Stoscheck ontving enorm veel lof, maar daar bleef het bij. Tot nu!

Manifattura Automobili Torino en New Stratos Gbr gaan de New Lancia Stratos in een gelimiteerde oplage bouwen. Gelimiteerd mag je letterlijk nemen: er zullen slechts 25 exemplaren worden gebouwd. Er zal keuze zijn uit drie versies: een straatversie (daily driver), een GT-racer en een Safari-versie.

Voor de Lancia-liefhebbers is het nieuws omtrent de komst van de New Stratos heuglijk nieuws. Immers, de groep Fiat Chrysler Automobiles heeft eerder reeds besloten om niet verder te gaan met het merk Lancia. Enkel de Lancia Ypsilon wordt nog verkocht, maar uitsluitend in Italië. Toch is het maar half goed nieuws, want de New Stratos zal niet de naam Lancia mogen dragen. Het is ook geen Lancia, die naam mag niet gebruikt worden.

Technische details zijn op dit moment nog niet bekend. Het prijskaartje wel. Wie één van de 25 exemplaren wilt, zal daarvoor zo’n € 700.000 moeten ophoesten. Niet voor Jan met de pet. Maar wat een heerlijk model!

Over Steven Van Raemdonck 229 Artikelen
Steven Van Raemdonck is één van de oprichters van Taste Italy vzw, en neemt de voorzittersfunctie van de vereniging waar.

Taste-Italy.be maakt gebruik van cookies. Door onze website te bezoeken verklaar je je hiermee akkoord. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'cookies toestaan" om de surfervaring te verbeteren. Als je doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van de cookie-instellingen of je klikt op "Accepteren" dan ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten