Cento anni di Moto Guzzi

Moto Guzzi, op 15 maart 1921 officieel opgericht, is 100 jaar en is daarmee de oudste nog bestaande motorbouwer van Europa.

Het is al een tijdje geleden dat we in Mandello del Lario aanklopten bij de portier van de Moto Guzzifabriek om binnengelaten te worden en het museum te bezoeken. Zo kregen we de kans om door de poorten van de fabriek te lopen en in de geschiedenis van het motorrijden te stappen die begon in 1917 tijdens de Eerste Wereldoorlog. In die tijd vochten drie jonge Italiaanse piloten voor hun land in de Italiaanse luchtmacht, de Corpo Aeronautico Militare in hetzelfde squadron, de Squadra Miraglia: Carlo Guzzi, Giorgio Parodi en een bekende racer uit die tijd, Giovanni Ravelli.

Hoe onzeker en hectisch het leven in die oorlogsjaren ook geweest moet zijn, toch slaagden ze erin om na te denken over wat ze na de oorlog zouden gaan doen, en de drie jonge mannen deelden een gemeenschappelijke droom: het bouwen van hun eigen motorfietsen. Net voor de oorlog had Guzzi al enkele motorfietsen van bestaande merken gedemonteerd en was tot de conclusie gekomen dat hij het beter kon. Guzzi zou daarom de motorfietsen ontwerpen, Parodi (de zoon van rijke Genovese reders) zou de onderneming financieren en Ravelli (al een beroemde piloot en motorcoureur) zou de motoren promoten met zijn racekunsten. Succes op de circuits van Europa zou van vitaal belang zijn voor het nieuwe bedrijf. Door een wrede speling van het lot zou Ravelli slechts enkele dagen na het einde van de oorlog omkomen bij een vliegtuigcrash. Dat weerhield Carlo en Giorgio er niet van om door te gaan met hun oorspronkelijke bedrijfsplan.

Tegen 1920 was de eerste machine gebouwd, een 500 cc eencilinder, en tegen eind 1921 werden er in de nieuwe fabriek  in totaal 17 geproduceerd. Moto Guzzi was geboren. Trots toonden ze de vliegende adelaar van het luchtmachtcorps op de benzinetank ter ere van hun gesneuvelde vriend Ravelli. De fabriek was gevestigd in Mandello omdat de familie Guzzi enkel huizen bezat in een klein vissersdorpje ten noorden van Lecco, dat toen nog “Mandello-Tonzanico” heette. Het lag aan het Comomeer en later zou de naam veranderen in “Mandello del Lario”. “Lario” was de lokale naam voor het meer.

Het duo ging onmiddellijk racen en behaalde een eerste overwinning in de zware Targa Florio. Tegen 1924 was Moto Guzzi een dominante kracht in de wereld van de motorraces en tegen de tijd dat Guzzi en Parodi in 1957 met pensioen gingen, hadden ze meer dan 3.000 races gewonnen, acht wereldkampioenschappen op hun naam geschreven en elf overwinningen behaald op het afmattende Isle of Man. Onder het voortdurende toezicht van Carlo en Giorgio waren er vele hoogtepunten, waaronder de ongelooflijke Otto Cilindri (achtcilinder) Grand Prix-racemotor van ontwerper Giulio Cesare Carcano. Het is de enige motorfiets van dit type dat ooit gebouwd is geweest en bovendien zeer succesvol als racemachine.

Na de dood van Carlo Guzzi in 1964 kwam het bedrijf uit Mandello in financiële problemen en tijdens een overname door een Italiaanse bank werd ingenieur Carcano ontslagen. De innovatieve en vindingrijke Lino Tonti zou hem vervangen en onder leiding van een investeringsgroep verscheen zijn V7 Sport, gevolgd door de 850GT en de zeer succesvolle California reeks. De Argentijnse industrieel “Alejandro De Tomaso” was de volgende eigenaar van het bedrijf en hield de teugels in handen tot de overname door Aprilia. Meer recentelijk is het bedrijf weer in andere handen overgegaan, namelijk het grote Piaggio. Met al deze beroering en veranderingen door de decennia heen, is het ongelofelijk om vast te stellen dat het bedrijf nog steeds leeft – en dát in dezelfde gebouwen waarin het in 1921 begon.

Overigens was en is Moto Guzzi vrij exclusief, jaarlijks worden er maar enkele duizenden gebouwd. Een bezoek aan het museum is een absolute aanrader, je zal versteld staan hoe uitgebreid het is. Alle modellen en prototypes kan je er vinden en je krijgt een beeld van de inventiviteit die gedurende al die jaren aan de dag is gelegd geweest. En met een beetje geluk krijg je – zoals wij – een rondleiding door een gepensioneerde gepassioneerde werknemer.

Buon compleanno Moto Guzzi!

Meer informatie kan je hier vinden.

Taste-Italy.be maakt gebruik van cookies. Door onze website te bezoeken verklaar je je hiermee akkoord. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'cookies toestaan" om de surfervaring te verbeteren. Als je doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van de cookie-instellingen of je klikt op "Accepteren" dan ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten