Alfa Romeo viert 100 jaar Quadrifoglio Verde

De Quadrifoglio Verde (Italiaans voor ‘klavertje vier’) is het logo dat Alfa Romeo gebruikt om een extra performant model aan te duiden. Het staat meestal op de zijpanelen van de auto, boven of achter de voorwielen – bij moderne auto’s op de voorspatborden. Het logo bestaat uit een groen klavertje vier in een witte driehoek.

Waarom gebruikt Alfa Romeo dit logo?

Het klavertjevier symbool verscheen voor het eerst op één van de vier RL Targa Florio auto’s in 1923. Deze auto was speciaal geprepareerd door ingenieur Giuseppe Merosi voor de Targa Florio van 15 april in Sicilië, die toen als de meest prestigieuze autoracewedstrijd ter wereld werd beschouwd. Op dat moment was er bijvoorbeeld nog geen sprake van de Mille Miglia of Le Mans.

Ugo Sivocci

Tegen 1923 was Alfa Romeo weliswaar al succesvol geweest in diverse wedstrijden, maar had tot dan toe nog geen groot internationaal evenement gewonnen. Voor de Targa Florio van 1923 ontwikkelde Merosi vier auto’s, die hij toevertrouwde aan Antonio Ascari, Enzo Ferrari, Giulio Masetti en Ugo Sivocci. Sivocci was een piloot met veel ervaring en technische bekwaamheid, maar had weinig geluk en werd beschouwd als l’eterno secondo (Italiaans voor “de eeuwige tweede”).

Om zijn ongeluk te bezweren had Sivocci op de grille van zijn auto een wit vierkant geschilderd waarin een groen klavertje vier stond.

Ugo Sivocci’s 1923 Targa Florio Alfa Romeo RL (foto Wikicommons – Norbert Schnitzler)

Tegen het einde van de race waren de kansen op de overwinning beperkt tot het leidende trio, bestaande uit Ascari en Sivocci, gevolgd door Minoia met een Steyr VI Klausen Sport. Op tweehonderd meter van de finish viel de Alfa RL van Ascari uit. Door de voorsprong van Ascari konden zijn monteurs op tijd aankomen om zijn motor te herstarten, maar in hun euforie stapten ze allemaal in om samen met Ascari over de finish te komen, waardoor hij werd gediskwalificeerd. Dus keerde Ascari terug naar het punt waar hij zijn auto had gestopt om dat deel van het circuit opnieuw af te leggen. Hij eindigde als tweede achter Sivocci, die ondertussen als winnaar over de finish was gekomen en Alfa Romeo zijn eerste internationale overwinning verzekerde. De uitkomst van de race overtuigde de bijgelovigen ervan dat het effect van het klavertje vier positief was.

 

Van vierkant naar driehoek

Ter bevestiging van het belang van de quadrifoglio vond enkele maanden later, op 8 september 1923, een tragisch ongeluk plaats waarbij Sivocci het leven liet op het circuit van Monza. Tijdens de training voor de eerste Grand Prix van Europa crashte Sivocci met zijn Alfa Romeo P1 met wedstrijdnummer 17. Zijn P1 was door omstandigheden niet voorzien van de quadrifoglio. Het feit dat hij crashte in een voertuig zonder quadrifoglio maakte een blijvende indruk op de piloten, monteurs en technici van de wedstrijdwereld.

Om dezelfde bijgelovige redenen werd het nummer 17 na deze crash niet meer toegekend aan Italiaanse racewagens. Vanaf het seizoen 1924 kregen de racewagens van Alfa Romeo het groene klavertjevier. Ter herinnering aan Sivocci verving men het witte vierkant (dat symbool stond voor de vier racepiloten van het team) door een driehoek om zijn afwezigheid aan te geven, en het symbool blijft zo tot op de dag van vandaag.

QV ook voor auto’s voor de weg

Na de Tweede Wereldoorlog gebruikte men de quadrifoglio ook om bijzonder sportieve versies van Alfa Romeo’s voor de weg aan te duiden. Hij verscheen voor het eerst op de zijkant van de Giulia TI Super van 1963, ook Giulia Quadrifoglio genoemd. Dit was een variant van de Giulia sedan die in eerste instantie was ontworpen voor de competitie maar die particulieren ook konden kopen voor gebruik op de gewone weg. Hij had groene klavertjes vier op de voorspatborden, evenwel zonder de driehoek.

Alfa Romeo Giulia TI Super uit 1964, de eerste productieauto met de quadrifoglio (foto Wikicommons – Mic)

 

In de jaren daarop zijn er verschillende modellen geweest met de aanduiding Quadrifoglio Verde als aanduiding voor de sportiefste variant, uitgerust met de krachtigste motor, vaak afgekort tot QV. De Alfasud, Sprint, 33, 75, Spider, 164 en 145 hadden allemaal Quadrifoglio Verde versies.

In de jaren 1970 en gedurende de jaren 1980 gebruikte men tevens gouden klavertjesvierbadges om de meest luxueuze en goed uitgeruste varianten van Alfa Romeo’s aan te duiden, genaamd Quadrifoglio Oro (‘gouden klavertjevier’). De Alfasud, Alfetta, Alfa 6, 90 en 33 hadden Quadrifoglio Oro versies.

In da jaren ’90 kwam er ook de aanduiding Q4 of Quadrifoglio Quattro, voor het eerst gebruikt op de  de Alfa Romeo 155 Q4 met vierwielaandrijving.

Vandaag de dag

Meer recent werd de quadrifoglio badge nieuw leven ingeblazen op de achtcilinder sportwagens Alfa Romeo 8C Competizione en Spider uit 2007. Met de Alfa Romeo MiTo in 2012 en de Giulietta begin 2010 werd de Quadrifoglio Verde opnieuw ingevoerd als het sportiefste uitrustingsniveau in het gamma, en werden groene klavertjes vier op de voorvleugels opnieuw het kenmerk van high-performance Alfa Romeo’s.

De huidige Alfa Romeo modellen die de Quadrifoglio badge dragen zijn de performante versies van de Giulia en Stelvio. Hoewel Alfa Romeo het adjectief ‘verde’ niet meer gebruikt bij deze modellen, gebruikt men de afkorting QV nog wel vaak informeel als men er naar verwijst, bijvoorbeeld Alfa Romeo Giulia QV.

Vanaf 2017 was de Quadrifoglio badge te zien op de Ferrari SF70H formule 1 auto en de pakken van Kimi Räikkönen en Sebastian Vettel. Vanaf 2018 was de Quadrifoglio ook te zien in het Alfa Romeo Sauber F1 Team, en vanaf 2019 ook in het Alfa Romeo Racing Formule 1 team.

 

Sluit je vandaag nog GRATIS aan als Italofan!

Taste-Italy.be maakt gebruik van cookies. Door onze website te bezoeken verklaar je je hiermee akkoord. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'cookies toestaan" om de surfervaring te verbeteren. Als je doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van de cookie-instellingen of je klikt op "Accepteren" dan ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten