Muziek is universeel en vaak tijdloos. Sommige films zijn dat ook. Op het snijvlak van deze kunstuitingen werd het meesterwerk ‘Orfeu Negro’ een gigantisch succes. De film behaalde in Cannes de Gouden Palm en werd gelijk Oscarwinnaar.
De auteur van het wereldberoemde ‘Manhã de carnaval’ uit deze film was een Braziliaan met Italiaanse roots. ‘Luiz Floriano Bonfà’ was een gitarist die door een talentenwedstrijd nationale bekendheid wist te verwerven. Zijn nummer over de ‘ochtend van het carnaval’ werd een bossa nova-hit van formaat.
Als leidmotiv van de filmmuziek werd het onsterfelijk gebracht in de vocale uitvoering van Elizete Cardoso, op een tekst van Vinicius de Moraes. Maar ook als gitaarstuk werd het een wereldsucces. Net zoals in de recente film ‘Il traditore’ het hoofdpersonage een Latijns- Amerikaans lied ‘Historia de un amor’ tot zijn lijflied maakt, zo ook wist dit thema de harten van veel Italianen te raken.
Het nummer werd een echte jazz standard en werd door de Italo-Amerikaan Frank Sinatra in een wereldberoemde versie gegoten als ‘A day in the life of a fool’.
Honderden versies van het nummer circuleren wereldwijd, waaronder de mooie versie van saxofonist Paul Desmond, maar de Duits-Italiaanse zangeres en gitariste Catarina Valente wist Luis Bonfà zelf te strikken voor een duet. Ook de zeer mooie Sardijnse Marisa Sannia – ‘la gazzella di Cagliari’ – bracht met groots succes de meest Italiaanse versie van het lied uit.
Net als het carnavalgebeuren toont dit aan dat creatieve uitingen grenzen doen vervagen.