Alta Moda

De Italiaanse mode wordt beschouwd als een van de belangrijkste ter wereld. Mode heeft altijd een belangrijke plaats ingenomen in het culturele leven en de samenleving van het land, en de Italianen staan bekend om hun aandacht voor goede kleding; “fare la bella figura”, oftewel een goede indruk maken, blijft nu eenmaal belangrijk.

Een beetje geschiedenis

De Italiaanse mode kwam op de voorgrond tussen de 11e en de 16e eeuw, toen de artistieke ontwikkeling in Italië op haar hoogtepunt was. Steden als Rome, Palermo, Venetië, Milaan, Napels, Florence en Vicenza begonnen luxegoederen, hoeden, cosmetica, juwelen en fijne stoffen te produceren. Van de 17e eeuw tot het begin van de 20e eeuw verloor de Italiaanse mode aan belang en glans en werd Frankrijk de belangrijkste trendsetter in Europa, waarbij de Franse mode sterk aan populariteit won; dit was te danken aan de luxueuze kleding die werd ontworpen voor de hovelingen van Lodewijk XIV.

De haute couture-industrie zoals we die nu kennen, ontstond in 1850 in Parijs, waar de beste ontwerpers kleine presentaties in hun modehuizen organiseerden voor hun meest exclusieve klanten. Het primaat van Parijs bleef decennialang onbetwist in Europa en de wereld.

Gedenkplaat voor Giovanni Battista Giorgini,

In 1951 lanceerde markies Giovanni Battista Giorgini, een briljant ondernemer, de Italiaanse haute couture door in Florence voor de pers, aristocratische klanten en Amerikaanse kopers de eerste modeshows te organiseren van de belangrijkste Italiaanse ontwerpers, zoals Schubert, Antonelli, Carosa, Ferdinandi, Simonetta, Fabiani, Mingolini-Gugenheim, Garnett, Giovannelli-Sciarra, Veneziani, Marucelli en de gezusters Fontana.

Het debuut van de Italiaanse haute couture vond plaats op 12 februari 1951 in Giorgini’s privé-woning, maar reeds het jaar daarop nam men de Sala Bianca in Palazzo Pitti in Firenze in gebruik. Deze locatie zou jarenlang de historische thuishaven van de Italiaanse mode zijn. Momenteel ligt het zwaartepunt van de mode in Milaan. De “Italiaanse school” begon alzo te concurreren met de Franse haute couture. In 2009 werd Milaan, het Italiaanse centrum van design, volgens de Global Language Monitor gerangschikt als ’s werelds eerste modehoofdstad.

 

Het kwaliteitslabel Made in Italy

Italiaanse mode is verbonden met het meer algemene concept van “Made in Italy”, dat uitmuntendheid in creativiteit en vakmanschap uitdrukt. Italiaanse luxeproducten staan bekend om de kwaliteit van hun stoffen en de elegantie en verfijndheid van hun constructie. Het is zelfs zo dat de meeste Franse, Britse en Amerikaanse topmerken (zoals Chanel, Dior, Balmain en de hoofdlijn van Ralph Lauren) afhankelijk zijn van Italiaanse ambachtelijke fabrieken voor de productie van hun kleding en accessoires.

 

De vereniging zonder winstoogmerk die de ontwikkeling van de Italiaanse mode coördineert en bevordert is de Camera Nazionale della Moda Italiana, die nu onder leiding staat van Carlo Capasa. Opgericht in 1958 in Rome en nu gevestigd in Milaan, vertegenwoordigt het de hoogste culturele waarden van de Italiaanse mode. Deze vereniging heeft een beleid van organisatorische steun gevoerd dat gericht is op de kennis, de bevordering en de ontwikkeling van de mode door middel van evenementen met een hoog profiel in Italië en in het buitenland. Jong en creatief modetalent wordt ook in Italië gepromoot, zoals in de jaarlijkse wedstrijd voor jonge ontwerpers ITS (International Talent Support Awards) in Triëst.

 

Italiaanse modesteden

De belangrijkste centra van de Italiaanse mode zijn Milaan, Rome, Firenze en, in mindere mate, Napels en Venetië.

Milaan

Via Monte Napoleone

Sinds 2009 beschouwd men Milaan als dé modehoofdstad ter wereld en overtreft daarmee steden als New York, Parijs, Rome en Londen. De meeste grote namen in de Italiaanse mode, zoals Versace, Prada, Armani, Etro, Bottega Veneta, Trussardi, Moschino, Basile, Missoni en Dolce & Gabbana (om er maar een paar te noemen) zijn in Milaan gevestigd.

Er zijn ook talrijke boetieks van internationale modehuizen in de stad, zoals Abercrombie & Fitch, Louis Vuitton, H&M en Ralph Lauren. Twee keer per jaar vindt in Milaan de modeweek plaats, zoals ook in New York, Londen, Parijs, Tokio en Los Angeles het geval is.

Het gebied waar de Milanese mode het meest aanwezig is, is het zogenaamde quadrilatero della moda, omsloten door de Via Monte Napoleone, de Via Manzoni, de Via della Spiga en de Corso Venezia. Andere belangrijke winkelkanalen zijn de Galleria Vittorio Emanuele II, Piazza Duomo, Via Dante en Corso Buenos Aires.

Rome

Via dei Condotti

Rome is ook een belangrijke modehoofdstad. Belangrijke luxe mode- en juwelenhuizen zoals Valentino, Bulgari, Fendi, Gattinoni, Roberto Capucci, Renato Balestra, Laura Biagiotti, Sandro Ferrone en Brioni hebben hun hoofdkantoor in Rome of zijn er opgericht. Daarnaast hebben andere grote internationale merken zoals Louis Vuitton, Hermes, Chanel, Dior, Prada, Dolce & Gabbana, Gucci, Versace, Max Mara, Tod’s, Salvatore Ferragamo en Armani luxe boetieks in Rome, vooral langs de beroemde Via dei Condotti, de Spaanse Trappen en de Via Frattina.

Florence

Een andere Italiaanse stad die opvalt in de modewereld is Florence, de thuishaven van enkele van de grootste namen in de haute couture, zoals Roberto Cavalli, Gucci, Salvatore Ferragamo, Ermanno Scervino, Patrizia Pepe, Enrico Coveri en vele anderen. Bovendien vindt in Florence elk jaar Pitti Immagine plaats, een van de meest prestigieuze en belangrijke mode-evenementen op het internationale modetoneel.

 

Foto’s: wikicommons

 

Sluit je vandaag nog GRATIS aan als Italofan!

Taste-Italy.be maakt gebruik van cookies. Door onze website te bezoeken verklaar je je hiermee akkoord. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'cookies toestaan" om de surfervaring te verbeteren. Als je doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van de cookie-instellingen of je klikt op "Accepteren" dan ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten