In deze reeks belichten we telkens een model dat in de geschiedenis van de (Italiaanse) auto een belangrijke rol heeft gespeeld, zij het door zijn techniek, styling, populariteit of andere reden.
Begin jaren ’70 is Citroen (toen eigenaar van Maserati) virtueel failliet en wordt opgeslokt door Peugeot. Peugeot besluit daarop alle verliesposten te schrappen en zo komt Maserati uiteindelijk terecht bij Alejandro DeTomaso. Die heeft door dat de markt voor peperdure GT’s met V8 motor een crisis doormaakt en besluit het roer om te gooien. Hij geeft opdracht om een compacte coupé te ontwikkelen met een kleinere en belastingvriendelijke motor.
14 december 1981 is het zover, de Maserati Biturbo wordt gelanceerd. Het is een Maserati die niets meer gemeen heeft met de volbloed sportwagens die het merk decennialang heeft gebouwd. De Biturbo is een hoekig gevormde coupé met achterwielaandrijving en onder de motorkap een V6 met – de naam gaf het al aan – een dubbele turbo en drie kleppen per cilinder. Het is de eerste auto ooit met 2 turbo’s – vandaar de naam Biturbo – en laat toe om veel vermogen (180pk) uit een lichte 2-liter motor te kunnen persen. Voor auto’s met meer dan twee liter cilinderinhoud geldt in Italië namelijk een BTW-tarief van 36 procent, daaronder slechts 18 procent. Voor de export is er trouwens een 2.5 liter versie voorzien. De auto werd ontworpen door Pierangelo Andreani, destijds hoofd van het Centro Stile Maserati, enigszins beïnvloed door het ontwerp van de toen recente Quattroporte III (ontworpen door Giugiaro).
De auto sloeg bij zijn presentatie in als een bom en het orderboek van Maserati zat al snel overvol. Maserati besluit daarop om het model versneld in productie te brengen met dramatische gevolgen. De eerste exemplaren vertoonden nogal wat kinderziekten, wat de Biturbo al snel een slechte reputatie gaf.
Maserati verfijnd het model van jaar tot jaar en er verschijnen talloze versie. De motor wordt uitgerust met injectie ipv de nukkige carburator en er komt een vierdeursmodel en een Spyder op verkorte wielbasis. Later wordt de 2.5 motor ook vergroot naar 2.8 liter. De laatste versies (Ghibli genaamd) halen tot ruim meer dan 300pk uit de 2-liter motor. Mits goed onderhoud blijken de auto’s ook best betrouwbaar. Er zijn verschillende gevallen bekend van wagens die zonder problemen meer dan 200.000km op de teller hebben staan. Jammer genoeg raakte de Biturbo de kwalijke reputatie nooit meer kwijt. Niettemin is het model uiterst belangrijk geweest voor het merk. Zonder deze auto zou Maserati hebben opgehouden te bestaan.
In totaal werden er 37.966 Biturbos geproduceerd over een periode van 17 jaar onder 46 verschillende modelnamen.