Ghibli Operanera en Ghibli Operabianca: twee Special Editions die zijn ontstaan uit de samenwerking tussen Maserati en straatcultuurpionier Hiroshi Fujiwara.
Maserati en Hiroshi Fujiwara, de Japanse peetvader van de straatcultuur, zijn een partnership aangegaan. Deze samenwerking resulteerde in een exclusieve wereldpremière in Tokio. Een kunstwerk in de vorm van een melodisch duet, Operanera en Operabianca, twee contrasterende Special Editions van de Maserati Ghibli.
Maserati Fuoriserie
Het partnership is een vrucht van de mogelijkheden van het Maserati Fuoriserie individualiseringsprogramma, dat klanten in staat stelt hun eigen Maserati te creëren, aangepast aan hun unieke smaak. Bij Fuoriserie is de auto meer dan een simpel object, het wordt een op maat gemaakt kledingstuk en een symbool van hedendaagse luxe.
Hiroshi Fujiwara is een gerespecteerde trendsetter, een buitenbeentje. Als pionier van de streetwear-cultuur van Tokio in de jaren 1980 was hij één van de eerste dj’s die hiphop introduceerde in het Land van de Rijzende Zon. Fujiwara werkte als producer en muzikant samen met internationale artiesten. Als beeldend kunstenaar specialiseert hij zich in het uitdrukken van urban experience moods. Net als Maserati is hij in staat om barrières te doorbreken en lef te tonen. Dit doet hij in de geest van het concept van “ITANJI”. Het is een Japanse term die de samenkomst van Italiaans design en Japanse perfectie aanduidt. Vanuit dit concept werden de Operabianca en Operanera geboren.
De stijl van Maserati en het karakter van Hiroshi Fujiwara hebben een universele herkenbaarheid gemeen. De samensmelting van de designaspecten van Maserati en de street style van Hiroshi’s merk, Fragment, leidt tot een creatief partnership. Het is een duet in de waarste zin van het woord: Maserati meets Fragment.
Twee exclusieve looks
Het eindresultaat is gebaseerd op de Ghibli sportsedan in Granlusso-uitvoering en is leverbaar in twee exclusieve looks. Van de Ghibli Operanera en de Ghibli Operabianca zijn in totaal 175 exemplaren beschikbaar voor wereldwijde verkoop. Ze vormen een monochroom duo, waarbij de ene variant is uitgevoerd in zwart en de andere in wit.
De kleur-uniformiteit is niet alleen van toepassing op de buitenzijde. Ze is er ook op de velgen en de portiergrepen, die in carrosseriekleur zijn uitgevoerd. Het interieur daarentegen is afgewerkt met premium leder en Alcantara, met contrasterende zilverkleurige inzetstukken, de verticale stiksels en de drietand op de hoofdsteunen. De veiligheidsgordels zijn donkerblauw van kleur. De grille aan de voorzijde is het iconische detail van deze samenwerking. Fujiwara’s grootstedelijke stijl heeft men weerspiegeld in een specifieke grille en in het logo, dat specifiek voor deze uitvoering is aangepast. Om het exterieur compleet te maken, zijn de Ghibli Operanera en Ghibli Operabianca voorzien van matzwarte 20 inch Urano-wielen en een specifieke badge met het Fragment-logo op de C-stijl.
Tag
Last but not least: onder de drie iconische ventilatieroosters aan de zijkant is de code M157110519FRG aangebracht. Deze alfanumerieke tag verwijst naar de samenwerking. De eerste vier tekens zijn de Ghibli ID-code. De volgende zes cijfers verwijzen naar de datum van de eerste ontmoeting (5 november 2019) tussen Hiroshi en het Centro Stile Maserati. De laatste drie letters zijn het acroniem van Fragment.
De lancering van de auto gaat vergezeld van een capsule-collectie, ontworpen in samenwerking met Hiroshi Fujiwara in dezelfde onconventionele geest als de auto zelf.