Kiko, de catwalk make-up voor iedereen

Heb je ook ooit gespeeld met de make-up van je mama? Al die gekleurde oogschaduwdoosjes, potloodjes en lippenstiften waren onweerstaanbaar. Het was dikke pret om “als mama” te doen.

Later als tiener ben je misschien wat kieskeuriger geworden. Je zocht je geluk in goedkope winkels zoals de Claire’s. Wat het eindresultaat was, was niet zozeer van belang maar het was spannend om je eigen stijl te kunnen bepalen. Zeker als je ouders niet echt akkoord gingen…nietwaar?

De fascinatie voor al die gekleurde (en gepailleteerde) make-up potjes is gegroeid naar een echte liefde (of haat-liefde) relatie met maquillage. Veel belgische vrouwen schminken zich niet regelmatig genoeg om aandacht te schenken aan de verschillende beschikbare merken. Het gaat inderdaad over een andere cultuur want in Italië zul je zelden een vrouw op de bus of op het werk zonder make-up zien.

In Italië schminken de meisjes zich ook veel vroeger dan in ons land. Daarom is er de vraag ontstaan naar een goedkope maar kwalitatieve make-up die ze makkelijk konden kopen en gebruiken.

Cofanetti Pupa

 

Het merk Kiko is geboren als concurrent van het merk Pupa dat in de jaren ‘90 primeerde tussen de tieners. Pupa was bekend voor de mooie make-up kistjes die in allerlei vormen kwamen. De make-up stond bijvoorbeeld verstopt in matroesjkapoppen, dieren of elegante abstracte vormen. Deze waren de “cofanetti Pupa” die telkens bovenop de lijst stonden voor Sinterklaas, (beter: Babbo Natale), vanaf de leeftijd van een jaar of twaalf.

De cofanetti waren mooi en kwalitatief maar niettemin nogal een beetje duur voor de doorsnee tiener. Vanaf de jaren 2000 begonnen ze stilletjes aan ook minder hip te zijn. Terwijl het merk Kiko stilaan de bovenhand nam.

Het succes van Kiko is dat het een huismerk is, maar met stijl. Ze beginnen met kleine winkels in de grootste steden van Italië, telkens in het centrum. Deze weerspiegelen de luxueuze sfeer van Milaan en organiseerden als eerste make-up sessies. De verkoop verloopt vlot want de klant kan zelfstandig zijn mandje, letterlijk en figuurlijk, vullen door zelf te kiezen en te experimenteren.

 

Negozio Kiko

 

In 2001 werd er een samenwerking gestart met Inditex, het Spaanse bedrijf dat eigenaar is van Zara. Voor Kiko, nog een klein merk dat op dat moment ongeveer 2 miljoen euro omzet boekte, was dat moment écht het begin van het succes.

Nu vindt men Kiko winkels overal in de wereld. In België kan je bijvoorbeeld winkels in Hasselt, Brussel en Wijnegem vinden. De doelgroep is nu vrouwen die op zoek zijn naar stijlvolle en flexibele oplossingen. De Kiko producten zijn inderdaad makkelijk aan te brengen en geven steeds een mooi resultaat.

Is alles dan positief voor Kiko? Niet meteen. Dé bedreiging voor het merk is het ontstaan van groene merken of brands met meer aandacht voor bio-ingredienten. Zal de kleine Kiko zich nog tijdig kunnen differentiëren om de kap van de jaren 2020 te overleven?

 

Sluit je vandaag nog GRATIS aan als Italofan!

 

 

Taste-Italy.be maakt gebruik van cookies. Door onze website te bezoeken verklaar je je hiermee akkoord. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'cookies toestaan" om de surfervaring te verbeteren. Als je doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van de cookie-instellingen of je klikt op "Accepteren" dan ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten