In deze reeks belichten we telkens een model dat in de geschiedenis van de (Italiaanse) auto een belangrijke rol heeft gespeeld, zij het door zijn techniek, styling, populariteit of andere reden.
Tot 1957 had Maserati eigenlijk voornamelijk pure racewagens gebouwd. Na de oorlog was er weliswaar de A6/A6G reeks voor de weg, maar daarvan verkocht Maserati er maar enkele per jaar (137 exemplaren tussen ’46 en ’57). De komst van de 3500 GT in 1957 bracht daarin verandering. Dat model ontpopte zich met 2.225 exemplaren (gebouwd tot ’64) tot een waar succes en wekte veel belangstelling.
Sciadipersia
Ook de Sjah van Perzië, Reza Pahlavi, was geïnteresseerd en maakte in 1958 een testrit met een Maserati 3500 GT. Hij was diep onder de indruk en wilde er eentje kopen, op voorwaarde dat het model wat meer exclusiviteit en kracht zou krijgen. Giulio Alfieri, technisch directeur van Maserati in die tijd, leefde al lang met het idee om de 4.5 liter V8 motor van de vermaarde 450S racewagen aan te passen voor straatgebruik. Daarop besliste hij om op basis van de 3500 GT een volledig nieuw model te bouwen om de Sjah tevreden te stellen. Zo ontstond het project AM103.
Het onderstel van de 3500 werd grondig aangepast en kreeg de tot 5 liter vergrote V8 van de 450S. Het vermogen werd teruggeschroefd van 400 naar 325pk. Maserati stelde het model voor in Turijn in 1959 met een speciale carrosserie van Touring, en kreeg de bijnaam ‘Sciadipersia’ ter ere van deze unieke klant. Touring heeft drie van deze modellen gebouwd.
Aanpassingen
In 1960 kreeg het model een nieuwe, meer soepele motor met een vermogen van 340pk. Ook andere carrosseriebouwers waagden zich een het model, dat uiteindelijk tot 1966 is gebouwd geweest in 34 exemplaren. De eerste drie waren dus van Touring, maar na 1960 waren de meeste auto’s, 22 stuks, gebouwd door Carrozzeria Allemano. Drie exemplaren kwamen van Frua, twee van Carrozzeria Monterosa. Pininfarina, Ghia, Giovanni Michelotti, Bertone (Giorgetto Giugiaro) bouwden allen slechts één exemplaar.
In zijn tijd was de 5000 GT één van de meest exclusieve en dure auto’s. Met een top van meer dan 270 km/u was hij ook de snelste. Misschien was dit wel de allereerste ‘supercar’ ter wereld.