Iconische Italiaanse auto’s: Lancia Delta HF Integrale (1987-1994)

Foto Albmartiniracing

In deze reeks belichten we telkens een model dat in de geschiedenis van de (Italiaanse) auto een belangrijke rol heeft gespeeld, zij  het door zijn techniek, styling, populariteit of andere reden.

Lancia is de meest succesvolle constructeur in de wereldrallysport ooit. Het bedrijf heeft meer dan 74 overwinningen op zijn naam staan en 11 Wereldkampioenschappen Rally. De Delta Integrale, alle versies samen, heeft 46 WRC-overwinningen behaald, nog zo’n uniek en ongeëvenaard aantal.

Uiteraard was Lancia de fabrikant die het best voorbereid was op de overgang van Groep B naar Groep A in 1987. Destijds had Lancia een productieauto die veel beter geschikt was voor de rallysport dan alle andere op de markt. Deze auto was de Delta HF 4WD. Het HF-symbool, de samentrekking van High Fidelity, dankt zijn oorsprong aan de Lancia Hi. Fi. Club, waarvan de leden streng geselecteerde Lancia klanten zijn.  De Club werd in 1960 opgericht en HF werd als logo genomen voor de competitie Lancia’s.

De 4WD won natuurlijk alle grote evenementen in het jaar dat de Groep B wagens verboden werden (1986) en werd wereldkampioen in 1987. Hij evolueerde in de loop der jaren (van 1987 tot 1992) onder de naam HF Integrale, vervolgens HF Integrale 16V en tenslotte HF Integrale Evoluzione en Evoluzione II. Hij won 6 opeenvolgende wereldkampioenschappen rally, wat nooit geëvenaard is.  De auto heeft daarom – en ook om zijn nog steeds exemplarische wegligging – een welhaast mythische status verkregen.

Nochtans begon de Delta in 1979 zijn carrière als een brave vijfdeurs auto met eerder bescheiden 1.3 en 1.5 liter motoren. In 1980 verkoos men de Delta tot Auto van het Jaar. Het is pas in 1986, met de introductie van de vierwielaandrijving, dat de auto een andere dimensie krijgt.

Lancia bouwt de Integraleversies van 1986 tot 1994 met vermogens van 165 tot 215 pk, verkregen uit de 2.0 turbomotor. Tijdens zijn carrière zijn er verschillende gelimiteerde versies uitgebracht, die vandaag de dag zeer waardevol zijn.

In totaal zijn er 44,296 Integrale’s gebouwd geweest. Het is de meest verkochte homologatiespecial ooit.

 

 

 

Taste-Italy.be maakt gebruik van cookies. Door onze website te bezoeken verklaar je je hiermee akkoord. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'cookies toestaan" om de surfervaring te verbeteren. Als je doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van de cookie-instellingen of je klikt op "Accepteren" dan ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten