In deze reeks belichten we telkens een model dat in de geschiedenis van de (Italiaanse) auto een belangrijke rol heeft gespeeld, zij het door zijn techniek, styling, populariteit of andere reden.
De Isotta Fraschini Tipo 8 (en de opvolgers 8A en 8B), één van de meest iconische auto’s uit het begin van de 20e eeuw, werd geïntroduceerd in 1919 door het Italiaanse automerk Isotta Fraschini. Het was een voertuig dat bekend stond om zijn luxe, prestaties en verfijnde techniek, en het vestigde zich als een symbool van prestige in de autowereld.
Oorsprong
De oorsprong van Isotta Fraschini gaat terug tot het begin van de 20e eeuw, toen de gebroeders Cesare en Vincenzo Fraschini, samen met de ingenieur Oreste Isotta, besloten om hun krachten te bundelen en een nieuw automerk op te richten. In 1900 richtten ze Isotta Fraschini op in Milaan, Italië. Het bedrijf begon met de productie van motorfietsen voordat het zich uitbreidde naar de productie van auto’s.
Tijdens de Eerste Wereldoorlog richtte Isotta Fraschini zich op de productie van vliegtuigmotoren en andere militaire uitrusting. Na de oorlog begon het bedrijf zich opnieuw te richten op de autoproductie, en in 1919 presenteerde het de Tipo 8 aan het publiek op het Autosalon van Parijs. Het was een opmerkelijk voertuig, aangedreven door een geavanceerde achtcilindermotor.
Indrukwekkende verschijning
Wat dit voertuig onderscheidde van zijn tijdgenoten, was het feit dat het een van de eerste productieauto’s was met een achtcilindermotor. Deze motor was niet alleen krachtig, maar ook buitengewoon soepel en verfijnd, wat zorgde voor een indrukwekkende rijervaring.
De Tipo 8 was niet alleen technologisch geavanceerd, maar ook esthetisch verfijnd. Het ontwerp was elegant en tijdloos, met aandacht voor details en vakmanschap. De carrosserieën werden door een carrossier naar keuze op maat gemaakt en de auto werd aangeboden in verschillende carrosserievarianten, waaronder limousines, cabriolets en sportwagens.
Succes
De prestaties van de Tipo 8 waren indrukwekkend voor die tijd. De krachtige motor leverde voldoende vermogen om de auto comfortabel op hoge snelheden te laten rijden, wat bijdroeg aan zijn status als een favoriet onder de welgestelden en beroemdheden van die tijd zoals de Aga Khan III, William Randolph Hearst, Rudolph Valentino, Gabriele d’Annunzio and Paus Pius XI. De auto werd al snel synoniem met luxe en verfijning en werd beschouwd als één van de beste auto’s in zijn klasse.
De Tipo 8 werd niet alleen bewonderd vanwege zijn technische specificaties, maar ook vanwege zijn succes in autosportevenementen. Isotta Fraschini gebruikte de Tipo 8 als basis voor verschillende racewagens, en deze voertuigen behaalden indrukwekkende resultaten in prestigieuze races zoals de Targa Florio en de 24-uurs race van Spa.
Evolutie
De Tipo 8 werd gebouwd van 1919 tot 1924 en opgevolgd door de Tipo 8A. Deze had een nieuwe 7,3-liter achtcilindermotor ter vervanging van de 5,9-liter die in het vorige model werd gebruikt. Deze nieuwe motor kon tot 160 pk produceren. Dit was de krachtigste in massa geproduceerde acht-in-lijn motor ter wereld in die tijd. Ook de Tipo 8A werd alleen aangeboden met kaal chassis en motor voor de carrosseriebouwers. Het autobedrijf Isotta Fraschini beloofde dat elke auto minstens 150 km/u kon halen. De auto was zeer luxueus en kostte meer dan een Model J Duesenberg. Ongeveer een derde van deze auto’s werd verkocht in de Verenigde Staten. De Tipo 8A werd op zijn beurt in 1931 afgelost door de vernieuwde Tipo B.
Ook de Tipo 8B was buitensporig duur. Helaas was er door de Wall Street Crash van 1929, die de Grote Depressie in de Verenigde Staten veroorzaakte, niet veel markt voor een dergelijke auto. De vijver van rijke Amerikanen die goede klanten waren geweest voor eerdere Isotta Fraschini’s was opgedroogd. Isotta Fraschini onderhandelde in 1930-1931 met Henry Ford over een productiedeal die de autoproductie van het bedrijf had kunnen redden. De Nationale Fascistische Partij van Benito Mussolini had echter de controle over de Italiaanse handel en industrie en wilde Isotta Fraschini gericht houden op het bouwen van vliegtuigmotoren voor het Italiaanse leger. Daarmee hield men een buitenlandse investering tegen.
Isotta Fraschini na de Tipo 8
Na de tweede Wereldoorlog probeerde men nog de autoproductie herop te starten maar dat faalde. IF schakelde over op de bouw van scheepsmotoren en trolleybussen. Na een mislukte poging in de jaren ’90 om terug een auto op de markt te brengen, verscheen in 2022 een nieuwe racewagen om deel te nemen aan het WEC (World Endurance Championship). Hiervan zullen ook wagens voor de weg worden afgeleid.
Tegenwoordig is de Isotta Fraschini Tipo 8 een zeldzame en waardevolle klassieker die wordt bewonderd door autoliefhebbers en verzamelaars over de hele wereld. Slechts een beperkt aantal exemplaren overleven. Ze verschijnen vaak op autoshows en veilingen, waar ze aanzienlijke bedragen opbrengen. Het blijft een symbool van vakmanschap, elegantie en technologische innovatie en het herinnert ons aan een tijdperk waarin de auto-industrie zich snel ontwikkelde en nieuwe maatstaven zette voor prestaties en luxe.