Uit de oude Buonissimo-doos: de Fiat 850 Coupé.
Op basis van de succesvolle 850 Coach introduceerde Fiat in 1965 de 850 Coupé, die tijdens het Salon van Genève voor het eerst werd getoond aan het grote publiek.
De carrosserie was ontworpen door het Fiat Styling Centre, dit in tegenstelling tot de Spider, die door Bertone was getekend en daar ook werd gebouwd. De Coupé had hetzelfde motorblok als de 850 Special met enkele wijzigingen. Zo bedroeg het vermogen nu 52 SAE pk waarmee een topsnelheid van 135 km/uur kon worden bereikt. Een sportief geluid werd verkregen door iedere cilinder zijn eigen uitlaatpijp te geven, die aan de achterzijde van de wagen uitmondden in een enkel pijpje. Aan de voorzijde waren schijfremmen gemonteerd. De verhoudingen in de versnellingsbak bleven nagenoeg hetzelfde, alleen de vierde versnelling werd aangepast. Men vergrootte de velgmaat met één inch tot 13 inch. Na ruim 45 jaar sierde het ronde Fiat logo met de lauwerkrans weer het front.
Het interieur was sportief uitgevoerd in kunstleer met voorin twee heuse kuipstoeltjes. De achterbank bood plaats aan twee kleine kinderen en kon worden omgeklapt als men meer bagageruimte wenste. In het dashboard met imitatiehout vonden twee grote klokken hun plaats, links een snelheidsmeter met kilometerteller en rechts een klok met temperatuur- en benzinemeter. De pers was lovend over deze stijlvolle Coupé en de verkopen bleven dan ook niet achter. Met een prijs van 950.000 Lire in 1965 was de auto dan ook niet duur. Drie jaar na de introductie zou de 850 Sport Coupé verschijnen.
Remo Varkevisser