Iconische Italiaanse auto’s: Maserati Bora (1971-1978)

Maserati Bora (foto Wikicommons - Thesupermat)

In deze reeks belichten we telkens een model dat in de geschiedenis van de (Italiaanse) auto een belangrijke rol heeft gespeeld, zij  het door zijn techniek, styling, populariteit of andere reden.

De Maserati Bora, geïntroduceerd in 1971 op de Autosalon van Genève, is een van de meest opvallende en gedenkwaardige modellen van het Italiaanse automerk Maserati. Het was de eerste sportwagen met middenmotor voor de weg. De Bora werd gewaardeerd vanwege zijn baanbrekende en elegante ontwerp, innovatieve technologie en opmerkelijke prestaties.

Het idee

Het idee voor de Maserati Bora ontstond als een reactie op de toenemende vraag naar snelle sportwagens met middenmotor einde jaren ’60 en vroege jaren ’70. Andere Italiaanse merken zoals Alfa Romeo, Ferrari, De Tomaso en Lamborghini hadden al dergelijke auto’s in hun gamma. Maserati wilde ook een stuk van die markt. Maar anders dan de anderen wilde Maserati een auto produceren die niet alleen snel was, maar ook comfortabel en praktisch voor dagelijks gebruik.

De ontwikkeling van de Bora begon onder het bewind van Citroën, dat op dat moment eigenaar was van Maserati.

Het ontwerp van de Bora was het werk van Giorgetto Giugiaro, een Italiaanse ontwerper van het befaamde ontwerphuis Italdesign. Giugiaro creëerde een gestroomlijnde en futuristische sportwagen met opvallende kenmerken, waaronder de karakteristieke opklapbare koplampen, een lage neus, en een prominente luchtinlaat op de motorkap. Het dak was van geborsteld roestvrij staal. De luchtweerstand was slechts 0.30, wat ook nu nog een zeer goede waarde is.

De V8-motor bevond zich achter de cabine, maar voor de achteras, wat zorgde voor een evenwichtige gewichtsverdeling en goede rijeigenschappen. De 4,7-liter V8-motor produceerde 310 pk en was gekoppeld aan een vijfversnellingsbak. De prestaties waren voor die tijd meer dan behoorlijk met een topsnelheid van ongeveer 270 km/u en een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 6.5 seconden. Dat was weliswaar niet zo indrukwekkend als de concurrentie, maar de Bora had andere troeven.

 

De unieke troeven van de Bora

Het clienteel van Maserati was anders dan het clienteel van Ferrari of Lamborghini. De nadruk lag op comfort, praktische inzetbaarheid en dagelijks gebruik. Het interieur van de Bora was daarom luxueus en comfortabel, met leren bekleding en een opvallend dashboardontwerp. De prachtig vormgegeven stoelen – die niet zouden misstaan in een modern interieur – waren comfortabel voor lange ritten en boden goede zijdelingse ondersteuning, wat bijdroeg aan het sportieve karakter van de auto. De Bora had ook voldoende bagageruimte, waardoor het een praktische keuze was voor langere reizen. In tegenstelling tot zijn concurrenten gebruikte de Bora dubbele isolerende beglazing die de cabine scheidde van het motorcompartiment, evenals een aluminium motorkap met tapijt, waardoor de aandrijflijn veel minder lawaai, ruwheid en trillingen doorgaf aan de cabine en het comfortniveau voor de bestuurder toenam. De motor en versnellingsbak waren gemonteerd op een subframe dat via vier flexibele steunen aan de vloerplaat was bevestigd, wat ook het rijcomfort ten goede kwam.

Een ander opmerkelijk kenmerk van de Maserati Bora was het hydraulische systeem dat was overgenomen van Citroën. Dit systeem bestuurde niet alleen de remmen en de koppeling, maar ook de hoofd- en zijraambediening, de koplampen, en het in hoogte én diepte verstelbare stuurwiel. Ook konden de pedalen naar voor of achter worden verschoven.

Het interieur met de prachtige stoelen (foto Wikicommons – James Bond)

 

Evolutie en aantallen

De Maserati Bora werd geproduceerd van 1971 tot 1978. In 1976 werd de 4.7 motor vervangen door een 4.9 liter motor met 330pk, wat de topsnelheid verhoogde naar 280 km/u.

In totaal zijn er 564 exemplaren gebouwd, waarvan 275 met de 4.7 en 289 met de 4.9 motor. Dit zijn geen grote aantallen, maar dat is te wijten aan de slechte periode waarin de auto op de markt kwam. Citroen, eigenaar sinds 1968, verkeerde in slechte papieren en zag zich genoodzaakt om Maserati in 1974 af te stoten. Na een periode van onzekerheid kwam Maserati terecht bij De Tomaso. Ondertussen zat de wereld volop in de energiecrisis waarbij er geen aandacht of plaats was voor benzineslurpende auto’s.

Hoewel de Bora geen grote commerciële hit was, is hij tegenwoordig een gewilde klassieker, gezocht door verzamelaars en liefhebbers over de hele wereld. Zijn unieke ontwerp en technologische kenmerken maken hem tot een tijdloze vertegenwoordiger van de gedurfde en innovatieve geest van de jaren ’70 in de autowereld.

 

Taste-Italy.be maakt gebruik van cookies. Door onze website te bezoeken verklaar je je hiermee akkoord. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'cookies toestaan" om de surfervaring te verbeteren. Als je doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van de cookie-instellingen of je klikt op "Accepteren" dan ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten