Activiteiten

okt
10
wo
2018
Theodoor Van Loon. Een caravaggist tussen Rome en Brussel @ BOZAR
okt 10 2018 – jan 13 2019 hele dag
Theodoor Van Loon. Een caravaggist tussen Rome en Brussel @ BOZAR | Brussel | Brussels Hoofdstedelijk Gewest | België

Theodoor van Loon was een van de eerste schilders uit de Zuidelijke Nederlanden die zich verregaand liet beïnvloeden door de kunst van Caravaggio. Net als zijn tijdgenoot Rubens ontwikkelde Van Loon een krachtige, originele stijl en liet hij zich zijn hele schildersleven lang inspireren door de meesters uit Italië. Deze expo brengt je voor de allereerste keer in aanraking met het oeuvre van deze atypische kunstenaar en blaast de historische context waarin hij leefde nieuw leven in via boeken, tekening, gravures en schilderijen.

Openingsuren
Din – Zon, 10:00 – 18:00
Don, 10:00 – 21:00
Gesloten op maandag

okt
20
za
2018
De dames van de barok @ Museum voor Schone Kunsten Gent (MSK)
okt 20 2018 – jan 20 2019 hele dag
De dames van de barok @  Museum voor Schone Kunsten Gent (MSK) | Gent | Vlaanderen | België

De dames van de barok | Vrouwelijke schilders in het Italië van de 16de en 17de eeuw

Welke rol speelden vrouwelijke kunstenaars in het Italië tussen de late renaissance en de barok? Welk pad bewandelden deze kunstenaressen in een wereld geregeerd door mannen? Deze vragen onderzoekt het MSK Gent in haar najaarstentoonstelling.
Aan de hand van een 50-tal topwerken brengt het museum de cruciale rol van de vrouw in de Italiaanse schilderkunst van 1580 tot 1680 aan het licht. Spilfiguur is Artemisia Gentileschi (1593-1652), zonder twijfel dé bekendste schilderes uit de Italiaanse 17de eeuw. Het MSK linkt haar werk aan haar vrouwelijke tijdgenoten, en evoceert de leefwereld van deze kunstenaars.

Vrouwelijke kunstenaars in het Venetië, Rome, Napels en Bologna van de 16de en 17de eeuw delen een onmiskenbare verwantschap, die binnen de esthetiek van de barok een bijzondere plaats inneemt. Deze vrouwen hadden van schilderen hun beroep hadden gemaakt, en daardoor alleen al staken ze de gevestigde meesters en hun ateliers naar de kroon.

Ze waren dochters, zussen, echtgenotes van bekende kunstenaars maar ook kloosterzusters en hun werken vertonen een conceptuele en vormelijke continuïteit binnen de diversiteit van de toen gangbare stijlen. Met gedurfde ingrepen en knappe expressieve vondsten omzeilden ze – subtiel als het moest, doortastend als het kon – de heersende regels en gebruiken opgelegd door de Contrareformatie, de hervormingsbeweging binnen de Katholieke Kerk.

In de archiefdocumenten en de bestaande literatuur treedt vooral de figuur van Artemisia Gentileschi (1593-1652) op de voorgrond. Net als haar vader Orazio Gentileschi werd Artemisia sterk gevormd door Caravaggio’s dramatische realisme. Met haar werk wedijverde ze rechtstreeks met haar mannelijke tegenhangers en ze behaalde hiermee ook overduidelijke successen.

Artemisia ontsteeg gradueel haar maatschappelijke positie en symboliseert daarmee nog steeds de strijd tegen de artistieke autoriteit: aanvankelijk tegen de autoriteit van haar vader, maar nog indringender tegen de algemene vrijheidsbeperking die vrouwen ten deel viel.

Een nieuwe interpretatie van de voorvechtster van vrouwelijke schilderkunst
Om haar werk beter te kunnen begrijpen, moeten we ons hoeden voor de overinterpretatie van bepaalde gebeurtenissen uit Artemisia’s leven, zoals haar verkrachting als jonge vrouw. In het verleden werd haar uitzonderlijke artistieke positie soms te makkelijk in verband gebracht met deze verhalen. Met de tentoonstelling zal het MSK dit beeld uitbreiden naar de omstandigheden waarin ook andere kunstenaressen uit de late renaissance en de barok leefden en werkten. Want Artemisia was lang niet de enige voorvechtster van een ‘vrouwelijke schilderkunst’.

Marietta ‘La Tintoretta’ Robusti, Sofonisba Anguissola, Giovanna Garzoni, Lavinia Fontana en Fede Galizia tot Orsola Maddalena Caccia, Virginia da Vezzo en Elisabetta Sirani. Al deze vrouwen moesten volgens de gangbare regels vrede nemen met het schilderen van portretten en symbolische vruchten- en bloemstukken. Maar ze zetten deze beperking geheel naar hun eigen hand. De kunstenaressen gebruikten de hen opgelegde thema’s als krachtige instrumenten; ze vertonen een opmerkelijke vrijheid tegenover de strikte regels van de genres.

De alomtegenwoordige portretten en zelfportretten, die schuilgaan achter hun allegorische, mythologische en religieuze figuren, worden gekenmerkt door een fenomenale naturalistische présence. Datzelfde naturalisme is terug te vinden in hun arrangementen van bloemen en fruit. Deze traditionele symbolen van vergankelijkheid en vruchtbaarheid, werden omgevormd tot krachtige instrumenten van transgressie en verzet.

De tentoonstelling neemt als vertrekpunt het portret, als brandpunt van hun kunstproductie, maar er worden ook gebruiksvoorwerpen zoals juwelen, stoffen of muziekinstrumenten in de scenografie opgenomen. Ze evoceren de wereld waarin de kunstwerken ontstonden, en maken tegelijk de schilderijen tastbaarder. De schilderessen halen met andere woorden het uiterste uit de hun opgelegde, schijnbaar ‘brave’ thema’s. De eerste stappen in de richting van de bevrijding van de vrouwelijke kunstenares uit het patriarchaal systeem waren gezet.

Deze tentoonstelling komt tot stand door de samenwerking van Dr. Alain Tapié (Ere-hoofdconservator van de Franse Musea), Dr. Francesco Solinas (docent aan de Collège de France) en Valentine De Beir (curator MSK).

okt
29
ma
2018
I muri parlano @ Marienhof
okt 29 2018 – jan 27 2019 hele dag
I muri parlano @ Marienhof | Amersfoort | Utrecht | Nederland

Lees alles over dit project dat kalligrafie en fotografie combineert met de Italiaanse taal in dit artikel.

dec
6
do
2018
Mostra “Island-ish” @ IIC Brussel
dec 6 2018 @ 19:00 – jan 8 2019 @ 17:00

La mostra “ISLAND-ISH” è dedicata alle opere di una selezione di artisti italiani e belgi che hanno soggiornato nelle residenze dell’Isola Comacina. L’iniziativa di offrire, in un luogo di una notevole bellezza naturale, la possibilità agli artisti dei due Paesi di soggiornare insieme, oltre a stimolare la produzione artistica, ha facilitato gli scambi culturali ed umani fra l’Italia ed il Belgio. La mostra intende rendere omaggio e far conoscere al grande pubblico un progetto di promozione culturale che si inscrive nel solco delle relazioni bilaterali così intense fra i nostri Paesi, a livello sia istituzionale che della società civile. L’arte e la cultura sono, come è noto, uno strumento essenziale al fine di rafforzare i legami fra Paesi e il sentimento di appartenenza a una comunità di storia e valori condivisi. Il progetto Comacina viene ricordato con questa mostra nell’anno in cui l’Unione Europea celebra e valorizza il “patrimonio culturale europeo”, che nelle sue varie espressioni – monumentali, paesaggistiche, espressive – ci aiuta a scoprire la ricchezza del retaggio culturale comune e a ravvivare il dialogo interculturale.

Artisti:

Marta Colombo
Joachim Coucke
Aurore Dal Mas
Peter de Cupere
João Freitas
Alice Pedroletti
Élise Peroi
Richard Venlet
Pietro Weber

Curatore: Emmanuel Lambion, Bn PROJECTS

Organizzata da: la Federazione Vallonia-Bruxelles, la Comunità fiamminga, la Fondazione Isola Comacina, l’Accademia di Brera e l’Istituto Italiano di Cultura a Bruxelles.

Lees ook het artikel over het eiland Comacina

Taste-Italy.be maakt gebruik van cookies. Door onze website te bezoeken verklaar je je hiermee akkoord. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'cookies toestaan" om de surfervaring te verbeteren. Als je doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van de cookie-instellingen of je klikt op "Accepteren" dan ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten