Activiteiten

apr
25
wo
2018
Viva Roma! @ La Boverie
apr 25 @ 10:00 – aug 26 @ 18:00
Viva Roma! @ La Boverie | Liège | Wallonie | België

Deze nieuwe tentoonstelling van internationaal niveau is georganiseerd in samenwerking met het Louvre, en toont ons Rome door de ogen van Europese kunstschilders. De tentoonstelling neemt ons mee in de voetsporen van zij die de ‘Grand Tour’ maakten, de voorlopers van de huidige toeristen die reisden om hun opvoeding te voltooien, of van kunstenaars, kunstliefhebbers of kunstverzamelaars.

Na het succes van de openingstentoonstelling En plein air, volgt een tweede unieke tentoonstelling van internationaal niveau, opnieuw in samenwerking met het Louvre. De bezoekers worden meegenomen naar Rome om er kennis te maken met de aantrekkingskracht die deze mythische stad uitoefende op Europese kunstenaars. De 170 werken zijn afkomstig van het Louvre en meer dan 40 buitenlandse instellingen, waaronder het Getty Museum van Los Angeles, het Museum voor Schone Kunsten van San Francisco, het Thorvaldsen-museum van Kopenhagen, …

De ‘reis naar Rome’ heeft zich van de 17e tot de 20e eeuw opgeworpen als een onuitputtelijke inspiratiebron waarin de relatie met kunstwerken uit de oudheid overheerst. De vroegere hoofdstad van het Romeinse Rijk oefende een sterke aantrekkingskracht uit door monumenten zoals het Colosseum, de nabijgelegen sites (Pompei, Herculaneum) en kunst met het droombeeld van de ideale schoonheid naar het Griekse voorbeeld.

De tentoonstelling brengt de bijzonderheden van een stad vol contrasten en genoegens, badend in een zuiders licht. De verschillende wijken, de paleizen, de kunstateliers, het drukke leven van de inwoners en zelfs de gastronomie hebben de kunst in Europa nieuwe kleuren ingeblazen.

Van dinsdag tot zondag, van 10u00 tot 18u00. Gesloten op maandag

Reservering voor groepen en bezoeken met gids (max. 25 pers.): +32 (0) 4 221 93 02 – reservation.tourisme@liege.be

Gecombineerde toegang voor Viva Roma! + de vaste collecties van het Museum voor Schone Kunsten:

  • Toegang per persoon: € 12,00 (gewoon tarief)
  • Verlaagd tarief: € 9,00 (groepen, senioren, 14-25 jaar, werkzoekenden)
  • Gratis voor kinderen tot 14 jaar
  • Gratis voor begeleiders van gehandicapten

Er is ook de mogelijkheid om een B-Dagtrip aan te schaffen!

okt
10
wo
2018
Theodoor Van Loon. Een caravaggist tussen Rome en Brussel @ BOZAR
okt 10 2018 – jan 13 2019 hele dag
Theodoor Van Loon. Een caravaggist tussen Rome en Brussel @ BOZAR | Brussel | Brussels Hoofdstedelijk Gewest | België

Theodoor van Loon was een van de eerste schilders uit de Zuidelijke Nederlanden die zich verregaand liet beïnvloeden door de kunst van Caravaggio. Net als zijn tijdgenoot Rubens ontwikkelde Van Loon een krachtige, originele stijl en liet hij zich zijn hele schildersleven lang inspireren door de meesters uit Italië. Deze expo brengt je voor de allereerste keer in aanraking met het oeuvre van deze atypische kunstenaar en blaast de historische context waarin hij leefde nieuw leven in via boeken, tekening, gravures en schilderijen.

Openingsuren
Din – Zon, 10:00 – 18:00
Don, 10:00 – 21:00
Gesloten op maandag

okt
20
za
2018
De dames van de barok @ Museum voor Schone Kunsten Gent (MSK)
okt 20 2018 – jan 20 2019 hele dag
De dames van de barok @  Museum voor Schone Kunsten Gent (MSK) | Gent | Vlaanderen | België

De dames van de barok | Vrouwelijke schilders in het Italië van de 16de en 17de eeuw

Welke rol speelden vrouwelijke kunstenaars in het Italië tussen de late renaissance en de barok? Welk pad bewandelden deze kunstenaressen in een wereld geregeerd door mannen? Deze vragen onderzoekt het MSK Gent in haar najaarstentoonstelling.
Aan de hand van een 50-tal topwerken brengt het museum de cruciale rol van de vrouw in de Italiaanse schilderkunst van 1580 tot 1680 aan het licht. Spilfiguur is Artemisia Gentileschi (1593-1652), zonder twijfel dé bekendste schilderes uit de Italiaanse 17de eeuw. Het MSK linkt haar werk aan haar vrouwelijke tijdgenoten, en evoceert de leefwereld van deze kunstenaars.

Vrouwelijke kunstenaars in het Venetië, Rome, Napels en Bologna van de 16de en 17de eeuw delen een onmiskenbare verwantschap, die binnen de esthetiek van de barok een bijzondere plaats inneemt. Deze vrouwen hadden van schilderen hun beroep hadden gemaakt, en daardoor alleen al staken ze de gevestigde meesters en hun ateliers naar de kroon.

Ze waren dochters, zussen, echtgenotes van bekende kunstenaars maar ook kloosterzusters en hun werken vertonen een conceptuele en vormelijke continuïteit binnen de diversiteit van de toen gangbare stijlen. Met gedurfde ingrepen en knappe expressieve vondsten omzeilden ze – subtiel als het moest, doortastend als het kon – de heersende regels en gebruiken opgelegd door de Contrareformatie, de hervormingsbeweging binnen de Katholieke Kerk.

In de archiefdocumenten en de bestaande literatuur treedt vooral de figuur van Artemisia Gentileschi (1593-1652) op de voorgrond. Net als haar vader Orazio Gentileschi werd Artemisia sterk gevormd door Caravaggio’s dramatische realisme. Met haar werk wedijverde ze rechtstreeks met haar mannelijke tegenhangers en ze behaalde hiermee ook overduidelijke successen.

Artemisia ontsteeg gradueel haar maatschappelijke positie en symboliseert daarmee nog steeds de strijd tegen de artistieke autoriteit: aanvankelijk tegen de autoriteit van haar vader, maar nog indringender tegen de algemene vrijheidsbeperking die vrouwen ten deel viel.

Een nieuwe interpretatie van de voorvechtster van vrouwelijke schilderkunst
Om haar werk beter te kunnen begrijpen, moeten we ons hoeden voor de overinterpretatie van bepaalde gebeurtenissen uit Artemisia’s leven, zoals haar verkrachting als jonge vrouw. In het verleden werd haar uitzonderlijke artistieke positie soms te makkelijk in verband gebracht met deze verhalen. Met de tentoonstelling zal het MSK dit beeld uitbreiden naar de omstandigheden waarin ook andere kunstenaressen uit de late renaissance en de barok leefden en werkten. Want Artemisia was lang niet de enige voorvechtster van een ‘vrouwelijke schilderkunst’.

Marietta ‘La Tintoretta’ Robusti, Sofonisba Anguissola, Giovanna Garzoni, Lavinia Fontana en Fede Galizia tot Orsola Maddalena Caccia, Virginia da Vezzo en Elisabetta Sirani. Al deze vrouwen moesten volgens de gangbare regels vrede nemen met het schilderen van portretten en symbolische vruchten- en bloemstukken. Maar ze zetten deze beperking geheel naar hun eigen hand. De kunstenaressen gebruikten de hen opgelegde thema’s als krachtige instrumenten; ze vertonen een opmerkelijke vrijheid tegenover de strikte regels van de genres.

De alomtegenwoordige portretten en zelfportretten, die schuilgaan achter hun allegorische, mythologische en religieuze figuren, worden gekenmerkt door een fenomenale naturalistische présence. Datzelfde naturalisme is terug te vinden in hun arrangementen van bloemen en fruit. Deze traditionele symbolen van vergankelijkheid en vruchtbaarheid, werden omgevormd tot krachtige instrumenten van transgressie en verzet.

De tentoonstelling neemt als vertrekpunt het portret, als brandpunt van hun kunstproductie, maar er worden ook gebruiksvoorwerpen zoals juwelen, stoffen of muziekinstrumenten in de scenografie opgenomen. Ze evoceren de wereld waarin de kunstwerken ontstonden, en maken tegelijk de schilderijen tastbaarder. De schilderessen halen met andere woorden het uiterste uit de hun opgelegde, schijnbaar ‘brave’ thema’s. De eerste stappen in de richting van de bevrijding van de vrouwelijke kunstenares uit het patriarchaal systeem waren gezet.

Deze tentoonstelling komt tot stand door de samenwerking van Dr. Alain Tapié (Ere-hoofdconservator van de Franse Musea), Dr. Francesco Solinas (docent aan de Collège de France) en Valentine De Beir (curator MSK).

nov
24
za
2018
Geleid bezoek: De dames van de barok (Gent) @ Museum voor Schone Kunsten Gent (MSK)
nov 24 @ 14:00 – 16:00
Geleid bezoek: De dames van de barok (Gent) @  Museum voor Schone Kunsten Gent (MSK) | Gent | Vlaanderen | België

Op zaterdag 24/11/2018 organiseert Taste-Italy een geleid bezoek met Taste-Italy-lid en museumgids Valerie De Witte aan de tentoonstelling “De dames van de barok | Vrouwelijke schilders in het Italië van de 16de en 17de eeuw” in het  Museum voor Schone Kunsten Gent (MSK).

Welke rol speelden vrouwelijke kunstenaars in het Italië tussen de late renaissance en de barok? Welk pad bewandelden deze kunstenaressen in een wereld geregeerd door mannen? Deze vragen onderzoekt het MSK Gent in haar najaarstentoonstelling.

Aan de hand van een 50-tal topwerken brengt het museum de cruciale rol van de vrouw in de Italiaanse schilderkunst van 1580 tot 1680 aan het licht. Spilfiguur is Artemisia Gentileschi (1593-1652), zonder twijfel dé bekendste schilderes uit de Italiaanse 17de eeuw. Het MSK linkt haar werk aan haar vrouwelijke tijdgenoten, en evoceert de leefwereld van deze kunstenaars.

Vrouwelijke kunstenaars in het Venetië, Rome, Napels en Bologna van de 16de en 17de eeuw delen een onmiskenbare verwantschap, die binnen de esthetiek van de barok een bijzondere plaats inneemt. Deze vrouwen hadden van schilderen hun beroep hadden gemaakt, en daardoor alleen al staken ze de gevestigde meesters en hun ateliers naar de kroon.

Ze waren dochters, zussen, echtgenotes van bekende kunstenaars maar ook kloosterzusters en hun werken vertonen een conceptuele en vormelijke continuïteit binnen de diversiteit van de toen gangbare stijlen. Met gedurfde ingrepen en knappe expressieve vondsten omzeilden ze – subtiel als het moest, doortastend als het kon – de heersende regels en gebruiken opgelegd door de Contrareformatie, de hervormingsbeweging binnen de Katholieke Kerk.

In de archiefdocumenten en de bestaande literatuur treedt vooral de figuur van Artemisia Gentileschi (1593-1652) op de voorgrond. Net als haar vader Orazio Gentileschi werd Artemisia sterk gevormd door Caravaggio’s dramatische realisme. Met haar werk wedijverde ze rechtstreeks met haar mannelijke tegenhangers en ze behaalde hiermee ook overduidelijke successen.

Artemisia ontsteeg gradueel haar maatschappelijke positie en symboliseert daarmee nog steeds de strijd tegen de artistieke autoriteit: aanvankelijk tegen de autoriteit van haar vader, maar nog indringender tegen de algemene vrijheidsbeperking die vrouwen ten deel viel.

Een nieuwe interpretatie van de voorvechtster van vrouwelijke schilderkunst
Om haar werk beter te kunnen begrijpen, moeten we ons hoeden voor de overinterpretatie van bepaalde gebeurtenissen uit Artemisia’s leven, zoals haar verkrachting als jonge vrouw. In het verleden werd haar uitzonderlijke artistieke positie soms te makkelijk in verband gebracht met deze verhalen. Met de tentoonstelling zal het MSK dit beeld uitbreiden naar de omstandigheden waarin ook andere kunstenaressen uit de late renaissance en de barok leefden en werkten. Want Artemisia was lang niet de enige voorvechtster van een ‘vrouwelijke schilderkunst’.

Marietta ‘La Tintoretta’ Robusti, Sofonisba Anguissola, Giovanna Garzoni, Lavinia Fontana en Fede Galizia tot Orsola Maddalena Caccia, Virginia da Vezzo en Elisabetta Sirani. Al deze vrouwen moesten volgens de gangbare regels vrede nemen met het schilderen van portretten en symbolische vruchten- en bloemstukken. Maar ze zetten deze beperking geheel naar hun eigen hand. De kunstenaressen gebruikten de hen opgelegde thema’s als krachtige instrumenten; ze vertonen een opmerkelijke vrijheid tegenover de strikte regels van de genres.

De alomtegenwoordige portretten en zelfportretten, die schuilgaan achter hun allegorische, mythologische en religieuze figuren, worden gekenmerkt door een fenomenale naturalistische présence. Datzelfde naturalisme is terug te vinden in hun arrangementen van bloemen en fruit. Deze traditionele symbolen van vergankelijkheid en vruchtbaarheid, werden omgevormd tot krachtige instrumenten van transgressie en verzet.

De tentoonstelling neemt als vertrekpunt het portret, als brandpunt van hun kunstproductie, maar er worden ook gebruiksvoorwerpen zoals juwelen, stoffen of muziekinstrumenten in de scenografie opgenomen. Ze evoceren de wereld waarin de kunstwerken ontstonden, en maken tegelijk de schilderijen tastbaarder. De schilderessen halen met andere woorden het uiterste uit de hun opgelegde, schijnbaar ‘brave’ thema’s. De eerste stappen in de richting van de bevrijding van de vrouwelijke kunstenares uit het patriarchaal systeem waren gezet.

Deze tentoonstelling komt tot stand door de samenwerking van Dr. Alain Tapié (Ere-hoofdconservator van de Franse Musea), Dr. Francesco Solinas (docent aan de Collège de France) en Valentine De Beir (curator MSK).

Taste-Italy.be maakt gebruik van cookies. Door onze website te bezoeken verklaar je je hiermee akkoord. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'cookies toestaan" om de surfervaring te verbeteren. Als je doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van de cookie-instellingen of je klikt op "Accepteren" dan ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten