Colosso dell’Appennino di Giambologna

Wanneer je in het weekend even genoeg hebt van de drukte in de stad Firenze, is een uitstap naar Parco Mediceo di Pratolino (Parco Demidoff), 12 km ten noorden van de stad, een echte verademing. Veel inwoners van de stad zoeken deze plek op om tot rust te komen en te wandelen in dit park van 155 ha.

Voor kinderen maar evenzeer voor volwassen is het beeld “Colosso dell’ Appennino” de blikvanger van het park. Deze epische kolos, half mens, half berg, werd eind 1500 opgericht door de beroemde beeldhouwer Giambologna als een symbool van de ruige bergen van de Apennijnen in Italië. De buitenkant van het beeld is onregelmatig, bedekt met modder, korstmos en kalksteen. Maar het ruige, bergachtige beeld verbergt een wonderbaarlijk geheim – zijn interieur verbergt verschillende kamers met verschillende functies waardoor deze kolos tot leven kwam. Het monster dat zijn linkerhand vasthoudt, spuwde water uit een ondergrondse stroom, en het gerucht gaat dat er ruimte in zijn hoofd is gemaakt voor een open haard die, wanneer hij werd aangestoken, rook uit zijn neusgaten blies.

De buitenkant van het beeld is onregelmatig, bedekt met modder, korstmos en kalksteen en weerspiegeld in de bijhorende vijver.

De Vlaamse beeldhouwer Giambologna werd in 1529 als Jean Boulogne geboren in Douai, een stadje in het huidige Frans-Vlaanderen, maar destijds behorend tot de Habsburgse Nederlanden. Door de meeste kunsthistorici wordt hij tegenwoordig terecht beschouwd als één van de meest talentvolle en invloedrijkste beeldhouwers van de zestiende eeuw. Hij ontwierp uitgebreide beelden en fonteinen voor de aristocratische beschermheren van Noord- en Midden-Italië, vooral voor de Medici, die grote sculpturale projecten wilden opnemen in de landschappen van hun Toscaanse woningen. Aan zijn beelden is te zien dat Giambologna gefascineerd was door lichamen.

Volgens de kronieken uit de Renaissance moet het verreweg de meest spectaculaire villa van de Medici-landgoederen zijn geweest, maar het was niet zijn lot om de huidige tijd te bereiken. De tuin werd in 1819 vernietigd om er een goed beboste, gemakkelijk te onderhouden ‘Engelse tuin’ van te maken. In 1820 blies de ingenieur Joseph Fritsch de villa op, in opdracht van de familie Lorraine, waardoor Italië een van de meest kostbare artistieke schatten van de Renaissance werd ontnomen.

Pratolino bleef de residentie van de Demidoffs tot 1955 en ging daarna over naar Prins Paolo Karageorgevich en ten slotte in 1981, naar de provincie Florence. Vanaf die datum is begonnen met het herstel van het park. De restauratie van het gigantische beeldhouwwerk van Giambologna begon in 2011 en eindigde na drie jaar werken in oktober 2014. Sinds 2013 is het park door Unesco erkend als werelderfgoed.

Een gezegde verbonden aan de “giant”, die luidt: Giambologna heeft de Apennijnen gemaakt, maar had er spijt van dat hij het in Pratolino had gedaan, om te benadrukken dat hetzelfde kunstwerk, misschien gebouwd in het centrum van Florence, zeker voor meer opschudding zou hebben gezorgd. Het heeft aan dat een uitstap naar Pratolino meer dan de moeite loont.

Op een afstand ervaar je pas de grootsheid en aantrekkingskracht van het beeld.

Je vindt het Parco Mediceo di Pratolino, waarin de reus huist, langs de weg tussen Firenze en San Piero a Sieve.
Parco Mediceo di Pratolino
Via Fiorentino 276, 50036 Pratolino FI

https://www.cittametropolitana.fi.it/parco-mediceo-di-pratolino/

Meer artikels van de hand van Jan Wylin over tuinen vind je hier.