In deze reeks belichten we telkens een model dat in de geschiedenis van de (Italiaanse) auto een belangrijke rol heeft gespeeld, zij  het door zijn techniek, styling, populariteit of andere reden.

 

De Miura was de auto waarmee Lamborghini plotsklaps grote bekendheid verwierf. Lamborghini bouwde voorheen al de 350GT en de 400GT, maar dat waren granturismo modellen, in de lijn van wat concurrent Ferrari maakte. Dat veranderde met de Miura. Meer nog, de Lamborghini Miura veranderde de wereld van sportwagens in de jaren ’60 compleet. Het designteam onder leiding van Gianpaulo Dallara – dat de ontwikkeling in het geheim deed – wilde een auto die zowel op het circuit als op de straat kon worden gebruikt. Ferruccio Lamborghini werd overtuigd door hun nieuwe en baanbrekende concept met dwarsgeplaatste middenmotor, waardoor de auto in productie ging. De eerste supercar was geboren. Hoewel het prototype P400 (P van Posteriore en 400 verwijzend naar de motorinhoud) noemde, kreeg de auto de naam Miura mee, de naam van een stierenras dat sterk en agressief was. En dat was de Miura ook.

De carrosserie werd getekend door Bertone en veroorzaakte een schok op het autosalon van Genève in 1966. Grappig feitje: in de Miura die op dat evenement werd getoond ontbrak de beroemde V12. Die paste namelijk nog niet helemaal in het concept, en dus besloot Lamborghini om op een andere manier gewicht in de auto te leggen en de motorkap gesloten te houden. De motor was een 3,9 liter V12 met 350PK. Het gewicht van de auto bedroeg minder dan 1300kg. Hij behaalde meer dan 280 km/u en zat op minder dan 6 seconden op 100 km/u wat voor die tijd bijzonder snel was.

De Miura was een succes en de bestellingen regenden binnen, ook al hadden de eerste versies wat problemen, te wijten aan de te korte ontwikkeling. Zo kon het zijn dat de carburateurs benzine spuugden op de hete motor, waardoor de hele wagen in vlammen op kon gaan. Ook had de neus de neiging om omhoog komen op hoge snelheden, wat instabiliteit veroorzaakte.

Daarom kwam in 1968 een verbeterde P400S met 370 pk. In 1971 kwam er de verder ontwikkelde P400SV (Superveloce) met 385 pk. Daarbuiten waren er nog speciale versie zoals de Jota (een raceversie met 440pk die jammer genoeg crashte tijdens de tests) en de daarop gebaseerde P400SVJ (6 exemplaren), alsook 1 Miura Roadster.

In totaal zijn er 764 Miura’s gebouwd.