Vespa – Piaggio

Van de jaren 50 tot de jaren 70 heeft Piaggio meer dan dertig verschillende modellen op de wereld losgelaten.  Er wordt een punt gezet achter het tijdperk van de legendarische “classic Vespa’s” in 1981 : de economische crisis enerzijds en de nieuwe Europese emissienormen betekende de doodsteek van de levendige 2-takt motoren.

Wat weinig mensen weten i.v.m. de ontstaansgeschiedenis van de Vespa …. Piaggio produceerde tijdens W.O. 2 vliegtuigen voor het Italiaanse en het Duitse leger.  De fabrieken te Pontedera en Pisa werden in 1943-1944 zwaar gebombardeerd door de geallieerden en slechts weinig productiematerieel kon gered worden.

Na de oorlog – toen het personeel van de diverse fronten terugkeerde en hun opwachting maakte aan de fabriekspoorten – wist men van geen hout nog peilen te maken.  Enrico Piaggio wilde terug een productie opstarten maar hij had geen idee in wat.

Vliegtuigen en oorlogsmunitie was uiteraard strikt verboden maar het was ondertussen wel duidelijk dat het zwaar gehavende Italië nood had aan goedkope gebruiksartikelen.  Het heeft geen haar gescheeld of Piaggio zou wereldwijd gekend geraakt zijn om haar kookpannen…

Enrico Piaggio was echter van mening dat “zijn” fabriek een zekere prestige hoog te houden had.  De sleutel tot succes bleek het omzetten van de oorlogsproductiviteit in een product dat de basisnood van de gemiddelde Italiaan zou dekken. Het publiek transport was tijdens de naweeën van W.O. 2 onbestaande en ieder zocht wel naar een manier om van A naar B te geraken. Enrico was een fel tegenstander van de klassieke motorfiets : te vuil,te lawaaierig en vooral te moeilijk van onderhoud, te technisch.

Ideaal vond hij, was een auto op twee wielen, goedkoop en simpel in onderhoud en betaalbaar voor iedereen. Het voertuig zou bovendien licht en praktisch moeten zijn zodat ook vrouwen er zonder probleem mee overweg konden.  Hij zette één van zijn topingenieurs, Corradina D’Ascanio, aan het werk.

Met de achtergrond van deze ingenieur mag het geen verbazing wekken dat de eerste Vespa dan ook gebaseerd was op vliegtuigtechnologie : de motor (met geforceerde luchtkoeling), het kader (een zelfdragend frame of monocoque), de ophanging (eenzijdige arm) enz…

Tussen  de eerste schetsen op papier en de constructie van de allereerste Vespa’s zat slechts 3 maand…zoiets is vandaag ondenkbaar. De eerste oer-Vespa werd getest in september 1945. In april 1946 liep de miljoenste Vespa van de band.

Dit artikel verscheen in Buonissimo magazine nr 1 uit 2015.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*