Venetië, de stad sterft, maar waaraan?

Er circuleren al jaren verschillende theorieën.
Venetië zou zachtjes onder de zeespiegel verdwijnen. Dat is best aannemelijk met de opwarming van de aarde. De veranderende klimatologische omstandigheden zorgen er nu al voor dat het Acqua alta, het “hoog water” veel vaker voorkomt. Ongeveer vijftig keer per jaar, waar het vroeger beperkt was tot een keer of drie. Het M.O.S.E-systeem zou daar een oplossing voor moeten bieden … als het klaar geraakt. De realisatie ervan verdrinkt onder smeergeldaffaires en omkoperij.

Dan is er het massatoerisme, volgens sommigen te wijten aan de cruiseschepen die nog steeds in de buurt aanleggen. Die brengen weliswaar een aantal toeristen mee, maar het overgrote deel van de 30 miljoen bezoekers per jaar komen met de low cost vliegtickets en blijven bovendien slechts 1 dag er plaatse.

Barcelona krijgt evenveel bezoekers over de vloer, maar daar wonen nog 1,6 miljoen Catalanen tegenover slechts 55 000 Venetianen. Volgens recente berekeningen zou 50 000 inwoners het absolute minimum moeten zijn om de stad nog enigszins leefbaar te houden.

Zoals in een eerder artikel aangegeven, verdwijnen steeds meer lokale winkels ten koste van souvenirwinkels, vaak uitgebaat door Chinezen of andere Aziaten.
In het uitstalraam van de apotheek op de Campo San Bartelomeo kan je constant het actuele aantal inwoners aflezen.

In 2017 werden volgens een artikel in il Gazzettino 217 kinderen geboren, tegenover 829 overlijdens.
Tel daarbij de ontvolking door het feit dat heel wat Venetianen verhuizen van het historisch centrum naar het vasteland. Daar is wonen veel goedkoper en het verhuren van hun oud huis als bed & breakfast brengt meer dan voldoende op. Zo wonen er meer ouderen tussen de 80 en de 84 jaar oud dan jongeren tussen 35 en 39. Daardoor is Venetië de tweede “oudste” stad van Italië, na Genua. Alles opgeteld, woonden er 1000 mensen minder op het eind tegenover begin 2017.

Wanneer het geboortecijfer van het totale grondgebied (vasteland inbegrepen) bekeken wordt, blijft dit onder ’s lands gemiddelde, wat wijst op een sterk verouderde populatie.
Ook telt het historisch centrum met de eilanden meer dan 50% alleenstaanden, duidelijk meer dan over het totale grondgebied.

Bovendien heeft de stad last van luchtvervuiling, ook weer deels te wijten aan de cruiseschepen, die er meestal een dag aanmeren en de machines laten draaien om alle werkzaamheden aan boord te kunnen uitvoeren. Dat is een doorn in het oog van de inwoners, maar daarbij mag niet vergeten worden dat ook de vaporetti en motoscafi in groten getale het verkeer in de stad verzorgen en die varen tot op heden nog steeds op vervuilende diesel. Een eerste elektrisch aangedreven vaporetto is in productie.

Als je alle factoren bij elkaar optelt, zou Venetië wel eens een attractiepark alla Bokrijk kunnen worden.

Het zal niet eenvoudig zijn om die evolutie halt toe te roepen, laat staan om te keren.

Over Luc Bosmans 42 Artikelen
Luc Bosmans is apotheker, gepassioneerd amateurfotograaf en smoorverliefd op Italië, in het bijzonder Venetië. Hij deelt graag zijn passie via voordrachten en georganiseerde trips naar la Serenissima.

Taste-Italy.be maakt gebruik van cookies. Door onze website te bezoeken verklaar je je hiermee akkoord. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'cookies toestaan" om de surfervaring te verbeteren. Als je doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van de cookie-instellingen of je klikt op "Accepteren" dan ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten