True Italian Taste

De ambassadeur van Italië, mevrouw Elena Basile was op maandag 5 februari 2018 gastvrouw voor “The extraordinary Italian Taste”, een organisatie die authentieke Italiaanse producten promoot over heel de wereld.

Officieel klinkt het zo:
Het project “Valorisering en promotie van typische Italiaanse agrovoedingsproducten – Focus Europa” heeft als doel om enerzijds de verspreiding tegen te gaan van ‘Italian Sounding’ producten in België, Frankrijk, Duitsland, Luxemburg, Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Spanje en Zwitserland en anderzijds de export te stimuleren van Italiaanse agrovoedingsproducten geproduceerd door KMO’s door de consumptie van authentieke ‘Made in Italy’ voedingsproducten te bevorderen. Het initiatief dat deel uitmaakt van de promotiecampagne ‘100% Made in Italy, wordt gepromoot door het Ministerie van Economische Ontwikkeling, gefinancierd door ICE Agency en opgericht door Assocamerestero, in samenwerking met de Italiaanse kamers van Koophandel in: Brussel, Lyon, Marseille, Nice, Frankfurt, München, Luxemburg, Amsterdam, Londen, Barcelona, Madrid en Zürich.

In mensentaal klinkt anders: we houden allemaal van de Italiaanse keuken, hoewel die eigenlijk niet bestaat. Immers elke regio, soms elke stad of zelfs dorpje heeft zijn eigen specialiteit. Omdat die zowel nagemaakt (=toegelaten) als vervalst (=verboden) wordt, moet het originele product beschermd worden.
Labels als DOP (beschermde herkomstbenaming) en IGP (beschermde geografische afkomst) zorgen daarvoor.

Het is aan niemand verboden om kaas te maken op Parmezaanse wijze, als je het naar geen Parmezaanse kaas noemt. Denk aan “champagne”, dat is hetzelfde verhaal.
In Franciacorta bv. maken ze een superlekkere wijn volgens de methode champenoise, maar het krijgt niet het label ‘champagne’, evenmin het label ‘prosecco’. Dat is eerlijk, helder en lekker.

Maar het gaat soms veel verder en het is daardoor ook zo ingeburgerd dat we er zelf niet meer bij stil staan. Wie kent er niet de pasta van Miracoli? Wordt die in Italië gemaakt? Ik denk het niet.
Mars® is de fabrikant en stelt ons onder meer spaghetti Bolognese voor. En kent u de herkomst van de bijgevoegde “Pamesello”-kaas? Het heeft in elk geval niets met Parma Of Parmezaan te maken.
Als u ooit in Bologna komt vraag er dan eens naar, maar schrik niet als men niet weet waar je het over hebt. Pasta al ragù, dat is de specialiteit van Bologna, geen tomaat of tomatensaus komt in de buurt.

Maar we moeten ook in eigen boezem kijken, thuis en in het merendeel van de Italiaans-Belgische restaurants krijg je geen pasta al ragù voorgeschoteld als je pasta Bolognese bestelt.
Om nog van de pasta carbonara te zwijgen: elke Italiaan wordt onwel als je aan deze specialiteit room toevoegt, bij Miracoli en in de meeste restaurants doen ze dat ook weer.
Omdat we nog in de dertig dagen zonder zagen zitten, ga ik het niet meer hebben over pizza met ananas of dr. O. die zijn pizza niet pizzeria maar ristorante noemt.

De keuze ligt bij ons, kiezen we voor kwaliteit of kwantiteit? Duurder? Hangt ervan af: 150 g biefstuk à 50 euro per kilo kost evenveel als 300 g à 25 euro per kilo. Aan u en ons de keuze, geef mij maar minder en beter. En bovendien is minder nog gezonder ook.

Wil je dus echt blijven genieten van de ’True Italian Taste’, kies dan voor het origineel, kleinschalig, duurzaam en buonissimo!

Over Luc Bosmans 42 Artikelen
Luc Bosmans is apotheker, gepassioneerd amateurfotograaf en smoorverliefd op Italië, in het bijzonder Venetië. Hij deelt graag zijn passie via voordrachten en georganiseerde trips naar la Serenissima.

Taste-Italy.be maakt gebruik van cookies. Door onze website te bezoeken verklaar je je hiermee akkoord. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'cookies toestaan" om de surfervaring te verbeteren. Als je doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van de cookie-instellingen of je klikt op "Accepteren" dan ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten