Hoe houd je een eiland met dertig miljoen bezoekers dagelijks proper?

Voor 8 uur ’s morgens zijn alle vuilnisbakken geledigd en de is de stad geveegd, alle vuilnis is opgehaald voor 12 uur ‘s middags. Een huzarenstukje in een stad waar alle verkeer over het water verloopt.

Om de meer dan 400 000 ton afval te verzamelen worden 350 personen, 80 boten, 10 elektrische veegwagentjes en 900 vuilnisbakken ingezet. Veritas, het bedrijf dat hiervoor instaat, is van ’s morgens tot ’s avonds in de weer om het vuilnis van inwoners en toeristen op te halen. Een niet te onderschatten bezigheid, omdat nog heel veel handelingen manueel moeten worden uitgevoerd.

De stad is onderverdeeld in 150 zones, elk zone is toevertrouwd aan een straatveger.
Tussen 6 en 8 uur ’s morgens veegt hij de straten schoon en maakt de vuilnisbakken leeg, de bewoners brengen hun huisvuil, waarvan twee derde gescheiden afval, naar de boten die aangemeerd zijn in de belangrijkste kanalen. Daarna worden de vuilniszakken in de straten opgehaald.

Er zijn geen speciale vuilniszakken, de plastiek zakken van de supermarkt volstaan. Ze worden opgehangen aan de deurklink of aan de rolluiken zodat katten en ratten er niet bij kunnen. De vuilnisman belt aan elke deur aan zodat niemand vergeten wordt. Een luxe die wij al lang niet meer kennen.

De zakken gaan in een karretje op wieltjes, met een speciaal systeem dat het oversteken van bruggen vergemakkelijkt. Deze karretjes worden geledigd in de boten en die brengt alles naar de verbrandingsoven in het industriegebied van Porto Marghera op het vasteland. Die klus is voor het middaguur geklaard.
Een deel is recycleerbaar en met het droge restafval wordt elektriciteit gegenereerd, zo krijgen de Venetianen hun eigen afval op een bruikbare wijze terug.

Natuurlijk wordt ook de rest van de dag geveegd en worden vuilnisbakken geledigd, op sommige plaatsen tot wel 6 keer per dag.

De firma Veritas is ook verantwoordelijk voor het plaatsen en weghalen van de loopplanken die droog voetverkeer mogelijk moet maken bij hoog water. Indien nodig worden 4 km loopplanken van verschillende hoogtes geplaatst. Als je weet dat in periode van acqua alta soms enkele dagen dit proces twee keer per dag moet herhaald worden, begrijp je dat dit geen sinecure is. En dan begrijp je ook dat het soms al eens misloopt en je eerst nog een paar meter water moet overwinnen voor je de loopplanken bereikt.

Over Steven Van Raemdonck 229 Artikelen
Steven Van Raemdonck is één van de oprichters van Taste Italy vzw, en neemt de voorzittersfunctie van de vereniging waar.

Taste-Italy.be maakt gebruik van cookies. Door onze website te bezoeken verklaar je je hiermee akkoord. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'cookies toestaan" om de surfervaring te verbeteren. Als je doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van de cookie-instellingen of je klikt op "Accepteren" dan ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten