Het Venetiaanse icoon: de gondel

Veel toeristen die Venetië bezoeken, willen een tochtje maken met een gondel. Voor een half uur betaal je 80 euro en je mag met 6 personen in de boot. Dat is beste betaalbaar. Het halfuurtje duurt meestal maar 25 minuten, maar daar malen maar weinigen om.
Wil je het superromantisch maken, dan plan je het ’s avonds, met een supplement van 20 euro.

Toeristen uit het verre Oosten, Japanners, Chinezen en zo hebben een strikt programma voor hun reis door Europa en stappen in de gondels, ongeacht de weersomstandigheden.
Bij regen en ontij schuilen ze onder hun paraplu en zijn ze vaak meer in de ban van hun mobiele telefoon dan van de omgeving. Ze nemen constant foto’s, dus zullen ze later wel zien wat ze live gemist hebben.

Het was ooit anders.
Ooit waren er 10 000 gondels in de stad, niet vergelijkbaar met de 400 die er nu nog beschikbaar zijn.
Toen hadden de gondels ook een andere functie. Ze dienden voor alle soorten vervoer. Toeristen waren er weinig of niet. Voor de Venetianen was dit het enige beschikbare vervoermiddel, maar ook alle goederen werden per gondel naar hun bestemming gebracht.
Op de gondel stond een soort cabine, de felze, die de personen in kwestie aan het gezicht van omstaanders onttrok, handig voor de courtisanes, prostituées en andere Casanova’s.

Wie een gondel nader bekijkt staat versteld over dit meesterlijk vervoermiddel.
Het eerste wat opvalt is dat een gondel asymmetrisch is, logisch gezien een gondelier altijd aan dezelfde kant roeit en met een rechte boot alleen maar rondjes zou draaien.
Door de asymmetrie trekt de gondel tegen en kan zo rechtdoor varen.

Een gondel weegt ongeveer 600 kilo en is volledig met de hand gebouwd. Daarvoor zijn 280 stukken nodig in 8 soorten hout, gekozen om hun specifieke functie en mechanische eigenschappen: mahonie, kerselaar, olm, notelaar, eik, lork en spar, de riemen zijn van beukenhout.
Boten bouwen is altijd een belangrijke industrie geweest in Venetië, denk aan het Arsenale waar zeewaardige galeien van de lopende band bolden.

Het ferro, het metalen stuk van ongeveer 35 kilo aan de voorkant dient als tegengewicht voor de gondelier die achteraan staat.
Dat ferro vertelt veel over de stad. De S-vorm verwijst naar de loop van het Canal Grande.
De zes plaatjes die naar voren wijzen symboliseren de zes sestiere (stadselen) en het ene plaatje dat naar achteren gericht is, staat voor Giudecca. Dit stadsdeel hoort officieel bij Dorsoduro, maar is er wel verder van verwijderd.
De drie versieringen tussen de plaatjes vooraan vertegenwoordigen de eilanden Torcello, Burano en Murano. De boogvormige opening bovenaan is vergelijkbaar met de boogvormige doorgang onder de Rialtobrug. Helemaal bovenaan heeft het ferro een vorm die doet denken aan het hoofddeksel van de Doge.

Er zijn in de stad nog slechts 4 werven waar gondels gemaakt worden, handarbeid van kunstenaars die meesterwerken afleveren met respect voor de aloude tradities.

De meest bekende is de Squero di San Trovaso.

Voor het bouwen van een gondel hebben deze vakmannen niet minder dan 500 werkuren nodig.
Niet verwonderlijk dat zo’n vaartuig 30 000 euro en meer kan kosten.

Op enkele plaatsen op het Canal Grande kan je met een traghetto het kanaal oversteken, het is een grotere, rechte gondel, bediend door twee gondeliers. Het duurt maar enkele minuten en je betaalt 2 euro voor de oversteek. Net zoals een rechtgeaarde Venetiaan dit doet, blijf je recht staan.
Gillende toeristen dwingen de gondeliers soms om je te verplichten neer te zitten.

Er is in Venetië tot op heden maar 1 vrouwelijke gondelier. Ik durf wel eens te grappen dat dit de reden is waarom er zo weinig ongevallen gebeuren, maar, dames, nogmaals, het is maar een grapje!

Over Luc Bosmans 41 Artikelen
Luc Bosmans is apotheker, gepassioneerd amateurfotograaf en smoorverliefd op Italië, in het bijzonder Venetië. Hij deelt graag zijn passie via voordrachten en georganiseerde trips naar la Serenissima.

Taste-Italy.be maakt gebruik van cookies. Door onze website te bezoeken verklaar je je hiermee akkoord. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'cookies toestaan" om de surfervaring te verbeteren. Als je doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van de cookie-instellingen of je klikt op "Accepteren" dan ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten