Activiteiten

okt
6
za
2018
Orgelconcert Roberto Marini @ Sint-Quintinuskathedraal
okt 6 @ 15:00 – 16:00
Orgelconcert Roberto Marini @  Sint-Quintinuskathedraal | Hasselt | Vlaanderen | België
Orgelvirtuoos Roberto Marini wordt beschouwd als één van de belangrijkste Italiaanse organisten met internationale faam. De pers beschreef hem reeds als volgt : « Charismatische uitvoerder met een geweldige techniek, verfijnde muzikant, zeer muzikaal, romantisch en gepassioneerd, een echt natuurtalent en één van de belangrijkste vertolkers van Max Reger ». Hij debuteerde op zeer jonge leeftijd met composities van Johann Sebastian Bach en was leerling van Fernando Germani. Hij behaalde met de hoogste onderscheiding het ‘Diplôme Supérieur’ en de prestigieuze ‘1er Prix d’Orgue’ aan de Hogeschool voor Muziek van Genève met Lionel Rogg. Roberto Marini concerteerde op belangrijke orgelfestivals in Italië en daarbuiten. Zijn discografie omvat hoofdzakelijk het volledig œuvre van Max Reger. Hij nam ook een dvd op met de bekendste werken van Liszt en Reubke. Hij is leraar orgel en artistiek leider van internationale orgelfestivals.
Met werken van o.a. J.S. Bach, W.A. Mozart, M. Reger en F. Borsari
okt
10
wo
2018
Theodoor Van Loon. Een caravaggist tussen Rome en Brussel @ BOZAR
okt 10 2018 – jan 13 2019 hele dag
Theodoor Van Loon. Een caravaggist tussen Rome en Brussel @ BOZAR | Brussel | Brussels Hoofdstedelijk Gewest | België

Theodoor van Loon was een van de eerste schilders uit de Zuidelijke Nederlanden die zich verregaand liet beïnvloeden door de kunst van Caravaggio. Net als zijn tijdgenoot Rubens ontwikkelde Van Loon een krachtige, originele stijl en liet hij zich zijn hele schildersleven lang inspireren door de meesters uit Italië. Deze expo brengt je voor de allereerste keer in aanraking met het oeuvre van deze atypische kunstenaar en blaast de historische context waarin hij leefde nieuw leven in via boeken, tekening, gravures en schilderijen.

Openingsuren
Din – Zon, 10:00 – 18:00
Don, 10:00 – 21:00
Gesloten op maandag

okt
20
za
2018
De dames van de barok @ Museum voor Schone Kunsten Gent (MSK)
okt 20 2018 – jan 20 2019 hele dag
De dames van de barok @  Museum voor Schone Kunsten Gent (MSK) | Gent | Vlaanderen | België

De dames van de barok | Vrouwelijke schilders in het Italië van de 16de en 17de eeuw

Welke rol speelden vrouwelijke kunstenaars in het Italië tussen de late renaissance en de barok? Welk pad bewandelden deze kunstenaressen in een wereld geregeerd door mannen? Deze vragen onderzoekt het MSK Gent in haar najaarstentoonstelling.
Aan de hand van een 50-tal topwerken brengt het museum de cruciale rol van de vrouw in de Italiaanse schilderkunst van 1580 tot 1680 aan het licht. Spilfiguur is Artemisia Gentileschi (1593-1652), zonder twijfel dé bekendste schilderes uit de Italiaanse 17de eeuw. Het MSK linkt haar werk aan haar vrouwelijke tijdgenoten, en evoceert de leefwereld van deze kunstenaars.

Vrouwelijke kunstenaars in het Venetië, Rome, Napels en Bologna van de 16de en 17de eeuw delen een onmiskenbare verwantschap, die binnen de esthetiek van de barok een bijzondere plaats inneemt. Deze vrouwen hadden van schilderen hun beroep hadden gemaakt, en daardoor alleen al staken ze de gevestigde meesters en hun ateliers naar de kroon.

Ze waren dochters, zussen, echtgenotes van bekende kunstenaars maar ook kloosterzusters en hun werken vertonen een conceptuele en vormelijke continuïteit binnen de diversiteit van de toen gangbare stijlen. Met gedurfde ingrepen en knappe expressieve vondsten omzeilden ze – subtiel als het moest, doortastend als het kon – de heersende regels en gebruiken opgelegd door de Contrareformatie, de hervormingsbeweging binnen de Katholieke Kerk.

In de archiefdocumenten en de bestaande literatuur treedt vooral de figuur van Artemisia Gentileschi (1593-1652) op de voorgrond. Net als haar vader Orazio Gentileschi werd Artemisia sterk gevormd door Caravaggio’s dramatische realisme. Met haar werk wedijverde ze rechtstreeks met haar mannelijke tegenhangers en ze behaalde hiermee ook overduidelijke successen.

Artemisia ontsteeg gradueel haar maatschappelijke positie en symboliseert daarmee nog steeds de strijd tegen de artistieke autoriteit: aanvankelijk tegen de autoriteit van haar vader, maar nog indringender tegen de algemene vrijheidsbeperking die vrouwen ten deel viel.

Een nieuwe interpretatie van de voorvechtster van vrouwelijke schilderkunst
Om haar werk beter te kunnen begrijpen, moeten we ons hoeden voor de overinterpretatie van bepaalde gebeurtenissen uit Artemisia’s leven, zoals haar verkrachting als jonge vrouw. In het verleden werd haar uitzonderlijke artistieke positie soms te makkelijk in verband gebracht met deze verhalen. Met de tentoonstelling zal het MSK dit beeld uitbreiden naar de omstandigheden waarin ook andere kunstenaressen uit de late renaissance en de barok leefden en werkten. Want Artemisia was lang niet de enige voorvechtster van een ‘vrouwelijke schilderkunst’.

Marietta ‘La Tintoretta’ Robusti, Sofonisba Anguissola, Giovanna Garzoni, Lavinia Fontana en Fede Galizia tot Orsola Maddalena Caccia, Virginia da Vezzo en Elisabetta Sirani. Al deze vrouwen moesten volgens de gangbare regels vrede nemen met het schilderen van portretten en symbolische vruchten- en bloemstukken. Maar ze zetten deze beperking geheel naar hun eigen hand. De kunstenaressen gebruikten de hen opgelegde thema’s als krachtige instrumenten; ze vertonen een opmerkelijke vrijheid tegenover de strikte regels van de genres.

De alomtegenwoordige portretten en zelfportretten, die schuilgaan achter hun allegorische, mythologische en religieuze figuren, worden gekenmerkt door een fenomenale naturalistische présence. Datzelfde naturalisme is terug te vinden in hun arrangementen van bloemen en fruit. Deze traditionele symbolen van vergankelijkheid en vruchtbaarheid, werden omgevormd tot krachtige instrumenten van transgressie en verzet.

De tentoonstelling neemt als vertrekpunt het portret, als brandpunt van hun kunstproductie, maar er worden ook gebruiksvoorwerpen zoals juwelen, stoffen of muziekinstrumenten in de scenografie opgenomen. Ze evoceren de wereld waarin de kunstwerken ontstonden, en maken tegelijk de schilderijen tastbaarder. De schilderessen halen met andere woorden het uiterste uit de hun opgelegde, schijnbaar ‘brave’ thema’s. De eerste stappen in de richting van de bevrijding van de vrouwelijke kunstenares uit het patriarchaal systeem waren gezet.

Deze tentoonstelling komt tot stand door de samenwerking van Dr. Alain Tapié (Ere-hoofdconservator van de Franse Musea), Dr. Francesco Solinas (docent aan de Collège de France) en Valentine De Beir (curator MSK).

okt
21
zo
2018
Bel Ayre – ‘A Canzone ‘e Partenope @ Kerkham
okt 21 @ 15:00 – 17:00

Festival van Vlaanderen Destelbergen: Een ode aan de Zuiderse romantiek met werk van o.a. Di Lasso, Verhelst en Costa.

De jonge musici van Bel Ayre, wat in het Nederlands iets zoals ‘mooie liederen’ betekent, hebben hun naam zeker niet gestolen. Voor de gelegenheid laat het ensemble zich inspireren door de Griekse mythe over de beeldschone sirene Parthenope. De legende gaat dat zij zichzelf in de zee wierp en verdronk, om later aan te spoelen en begraven te worden op de plek waar uiteindelijk de stad Napels zou verrijzen.

Op het programma pronkt dan ook een fijnzinnige selectie liederen in de typisch Napolitaanse stijl – van zeemzoete liefdesliedjes tot politieke protestzangen. Sluit de ogen en je bént gewoon op vakantie in het zonnige Napels.

Laura Pausini World Tour @ Vorst Nationaal
okt 21 @ 20:00 – 22:00
Laura Pausini World Tour @ Vorst Nationaal | Vorst | Brussels Hoofdstedelijk Gewest | België
2018 is het jaar van de muzikale terugkeer van Laura Pausini. Op 26 januari brengt ze een nieuwe single uit als voorbode van een gloednieuw album. Op 21 oktober concerteert ze in Vorst Nationaal.
Na haar uitverkochte wereldtournee in 2016 kondigde Laura Pausini haar terugkeer aan in 2018, met twee concerten – op 21 en 22 juli – in haar geliefde Italië, in het Circo Massimo (Circus Maximus) van eeuwige stad Rome. Het wordt een bijzondere start voor haar wereldtournee, want ook The Rolling Stones en Bruce Springsteen mochten hier al optreden.

Laura was in 2007 de eerste vrouw die optrad in het San Siro-stadion in Milaan en ze mag die eer ook in Circus Maximus herhalen, met twee historische avonden voor de Italiaanse muziek. Na deze speciale dubbele première toert ze door heel Europa, de Verenigde Staten en Latijns-Amerika, waar ze op 18 december 2017 als coach The Voice Mexico won met haar pupil Luis Adrián Cruz Ramos.

Maar eerst is er dus, als start van dit nieuwe hoofdstuk, de release van haar nieuwe single in januari, die later in 2018 wordt gevolgd door een gloednieuw album.

“Ik kan niet meer wachten, ik ben er nu klaar voor. Er wacht me weer een spannende uitdaging. Muziek is mijn leven en binnenkort zal ik met mijn stem, mijn gedachten en mijn hart van me laten horen. Sterker dan ooit.” – LAURA PAUSINI

Laura is overal ter wereld de populairste Italiaanse zangeres en ze verkocht al miljoenen platen. Na 25 jaar carrière is het tijd voor een nieuw record.

Kaarten kosten 69 en 79 euro.

nov
24
za
2018
Geleid bezoek: De dames van de barok (Gent) @ Museum voor Schone Kunsten Gent (MSK)
nov 24 @ 14:00 – 16:00
Geleid bezoek: De dames van de barok (Gent) @  Museum voor Schone Kunsten Gent (MSK) | Gent | Vlaanderen | België

Op zaterdag 24/11/2018 organiseert Taste-Italy een geleid bezoek met Taste-Italy-lid en museumgids Valerie De Witte aan de tentoonstelling “De dames van de barok | Vrouwelijke schilders in het Italië van de 16de en 17de eeuw” in het  Museum voor Schone Kunsten Gent (MSK).

Welke rol speelden vrouwelijke kunstenaars in het Italië tussen de late renaissance en de barok? Welk pad bewandelden deze kunstenaressen in een wereld geregeerd door mannen? Deze vragen onderzoekt het MSK Gent in haar najaarstentoonstelling.

Aan de hand van een 50-tal topwerken brengt het museum de cruciale rol van de vrouw in de Italiaanse schilderkunst van 1580 tot 1680 aan het licht. Spilfiguur is Artemisia Gentileschi (1593-1652), zonder twijfel dé bekendste schilderes uit de Italiaanse 17de eeuw. Het MSK linkt haar werk aan haar vrouwelijke tijdgenoten, en evoceert de leefwereld van deze kunstenaars.

Vrouwelijke kunstenaars in het Venetië, Rome, Napels en Bologna van de 16de en 17de eeuw delen een onmiskenbare verwantschap, die binnen de esthetiek van de barok een bijzondere plaats inneemt. Deze vrouwen hadden van schilderen hun beroep hadden gemaakt, en daardoor alleen al staken ze de gevestigde meesters en hun ateliers naar de kroon.

Ze waren dochters, zussen, echtgenotes van bekende kunstenaars maar ook kloosterzusters en hun werken vertonen een conceptuele en vormelijke continuïteit binnen de diversiteit van de toen gangbare stijlen. Met gedurfde ingrepen en knappe expressieve vondsten omzeilden ze – subtiel als het moest, doortastend als het kon – de heersende regels en gebruiken opgelegd door de Contrareformatie, de hervormingsbeweging binnen de Katholieke Kerk.

In de archiefdocumenten en de bestaande literatuur treedt vooral de figuur van Artemisia Gentileschi (1593-1652) op de voorgrond. Net als haar vader Orazio Gentileschi werd Artemisia sterk gevormd door Caravaggio’s dramatische realisme. Met haar werk wedijverde ze rechtstreeks met haar mannelijke tegenhangers en ze behaalde hiermee ook overduidelijke successen.

Artemisia ontsteeg gradueel haar maatschappelijke positie en symboliseert daarmee nog steeds de strijd tegen de artistieke autoriteit: aanvankelijk tegen de autoriteit van haar vader, maar nog indringender tegen de algemene vrijheidsbeperking die vrouwen ten deel viel.

Een nieuwe interpretatie van de voorvechtster van vrouwelijke schilderkunst
Om haar werk beter te kunnen begrijpen, moeten we ons hoeden voor de overinterpretatie van bepaalde gebeurtenissen uit Artemisia’s leven, zoals haar verkrachting als jonge vrouw. In het verleden werd haar uitzonderlijke artistieke positie soms te makkelijk in verband gebracht met deze verhalen. Met de tentoonstelling zal het MSK dit beeld uitbreiden naar de omstandigheden waarin ook andere kunstenaressen uit de late renaissance en de barok leefden en werkten. Want Artemisia was lang niet de enige voorvechtster van een ‘vrouwelijke schilderkunst’.

Marietta ‘La Tintoretta’ Robusti, Sofonisba Anguissola, Giovanna Garzoni, Lavinia Fontana en Fede Galizia tot Orsola Maddalena Caccia, Virginia da Vezzo en Elisabetta Sirani. Al deze vrouwen moesten volgens de gangbare regels vrede nemen met het schilderen van portretten en symbolische vruchten- en bloemstukken. Maar ze zetten deze beperking geheel naar hun eigen hand. De kunstenaressen gebruikten de hen opgelegde thema’s als krachtige instrumenten; ze vertonen een opmerkelijke vrijheid tegenover de strikte regels van de genres.

De alomtegenwoordige portretten en zelfportretten, die schuilgaan achter hun allegorische, mythologische en religieuze figuren, worden gekenmerkt door een fenomenale naturalistische présence. Datzelfde naturalisme is terug te vinden in hun arrangementen van bloemen en fruit. Deze traditionele symbolen van vergankelijkheid en vruchtbaarheid, werden omgevormd tot krachtige instrumenten van transgressie en verzet.

De tentoonstelling neemt als vertrekpunt het portret, als brandpunt van hun kunstproductie, maar er worden ook gebruiksvoorwerpen zoals juwelen, stoffen of muziekinstrumenten in de scenografie opgenomen. Ze evoceren de wereld waarin de kunstwerken ontstonden, en maken tegelijk de schilderijen tastbaarder. De schilderessen halen met andere woorden het uiterste uit de hun opgelegde, schijnbaar ‘brave’ thema’s. De eerste stappen in de richting van de bevrijding van de vrouwelijke kunstenares uit het patriarchaal systeem waren gezet.

Deze tentoonstelling komt tot stand door de samenwerking van Dr. Alain Tapié (Ere-hoofdconservator van de Franse Musea), Dr. Francesco Solinas (docent aan de Collège de France) en Valentine De Beir (curator MSK).

jan
31
do
2019
Un viaggo in Italia @ Vormingscentrum 't Dakhuus vzw
jan 31 @ 08:25 – mrt 28 @ 09:25

Dagcursus. Toeristische rondleiding doorheen de verschillende streken van Italië. Minimum niveau 2 Italiaans vereist.

Taste-Italy.be maakt gebruik van cookies. Door onze website te bezoeken verklaar je je hiermee akkoord. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'cookies toestaan" om de surfervaring te verbeteren. Als je doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van de cookie-instellingen of je klikt op "Accepteren" dan ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten