Magazine cover pagina edition Roma

ITALIA, TERRA DEI MOTORI


Italië. Een land dat wordt vereenzelvigd met geschiedenis, cultuur, kunst en passie. Het kan dan ook niet anders dat de Italiaanse auto een weerspiegeling is geworden van het land en zijn inwoners. Waar mode en kunst centraal staan, kan je niet anders verwachten dat er ook op automobielvlak vaak prachtige en toonaangevende autos zijn gemaakt. Misschien niet altijd perfectionistisch, maar steeds wel een getuigenis van de passie van zijn makers. Wie eens de smaak te pakken krijgt, blijft Italiaans rijden. De liefhebbers van de Italiaanse auto zijn dan ook talrijk en fanatiek.


Door Wim Cerstiaens

Company logos
abarth logo

ABARTH


Abarth werd in 1949 door Carlo Abarth opgericht en werd in 1971 door Fiat overgenomen. Abarth werd beroemd met zijn kleine racewagens, vaak gebaseerd op de FIAT 500, 600 en 850. In haar totale bestaan won Abarth ruim 10.000 individuele races, verbrak het tien wereldrecords en behaalde het 133 internationale titels. In de jaren 90 werd het kalm rond het merk, maar in 2007 werd het opnieuw uit de kast gehaald en sindsdien produceert het bedrijf de sportieve versies van de Fiat 500 en de 124 Spider.

abarth logo

ALFA ROMEO


Opgericht in 1910 in Milaan, kreeg het bedrijf eerst de naam ALFA (Anonima Lombarda Fabbrica Automobili), tot het werd overgenomen door Nicola Romeo. Naast sportieve gezinsauto's, coupés en cabriolets staat het merk ook bekend om zijn legendarische sportwagens en zijn talloze overwinningen in alle raceklasses. Het huidige gamma omvat 5 modellen: Mito, Giulietta, Giula, Stelvio en de 4C.

abarth logo

FERRARI


Ferrari hoeft weinig introductie. Oorspronkelijk ontstaan in 1929 als officiële renstal van Alfa Romeo, kwam de eerste auto met eigen naam uit in 1947 . De rest is geschiedenis. Ferrari bouwt vandaag 5 modellen: de California, de 488, de GTC4, de 812 Superfast en de LaFerrari.

abarth logo

FIAT


FIAT staat sinds 1899 voor Fabbrica Italiana Automobili. Oorspronkelijk een autofabrikant, is FIAT uitgegroeid tot een mastodont die veel meer dan enkel autos omvat. FIAT heeft altijd een ruime keuze aan autos gebouwd voor de modale man en dat doet het nog steeds. De meest gangbare modellen in ons land zijn de 500, Panda, Punto, Tipo, Doblo en de 124 Spider.

abarth logo

LAMBORGHINI

Ontstaan in 1963 omdat Ferruccio Lamborghini niet tevreden was van zijn Ferrari, werd Lamborghini al snel beroemd om zijn iconische model Miura en diens spectaculaire opvolger Countach. De oliecrisis van de jaren 70 betekende bijna de doodsteek voor het merk, maar enkele overnemers en crisissen later kwam het merk terecht bij Audi die uiteindelijk het tij kon keren. Momenteel bouwen ze de modellen Huracán en Aventador.

abarth logo

LANCIA

Lancia was in 1907 het geesteskind van Vincenzo Lancia. Lancias waren van in het begin zeer technisch vooruitstrevend en goed afgewerkt en het merk had dan ook snel een zeer trouw cliënteel. Jammer genoeg waren de autos ook duur in de productie en werd er onvoldoende geld verdiend, zodat het merk in 1969 door FIAT werd overgenomen. In juni 2014 werd bekendgemaakt dat buiten Italië Lancia zou ophouden te bestaan. Niettemin is de Ypsilon nog steeds verkrijgbaar en gaan de geruchten dat het merk in de nabije toekomst een herstart zou doormaken.

abarth logo

MASERATI

De 5 broers Maserati begonnen in 1914 aan het avontuur, maar het was nog tot 1926 tot ze uiteindelijk een auto onder hun eigen naam zouden uitbrengen. Oorspronkelijk werden alleen racewagens gebouwd, tot de firma werd overgenomen door de familie Orsi die in 1957 besloten dat er enkel met personenwagens geld te verdienen viel. Sindsdien bouwt Maserati verfijnde sportautos voor een select cliënteel. De huidige modellen zijn de Ghibli, Quattroporte, Levante en de Granturismo.

abarth logo

PAGANI

Pagani is misschien wel de minst bekende Italiaanse constructeur, maar daarom niet van de minste. Sinds 1992 bouwt hij – weliswaar zeer gelimiteerd - supersportwagens in Modena, de plaats waar ook zijn concurrenten Maserati, Ferrari en Lamborghini verblijven. Het huidige model is de Huayra.

DE FAMILIE AGNELLI: DE ONGEKROONDE HEERSERS VAN ITALIË

Als je over de autosector in Italië praat, kan je niet voorbij de familie Agnelli gaan. Zij hebben een cruciale rol gespeeld in de ontwikkeling van de Italiaanse auto-industrie.

Vooral de kleinzoon van oprichter Giovanni, Gianni Agnelli, heeft een machtig imperium uitgebouwd waarin niet alleen de FIATgroep zit vervat (met merken Alfa Romeo, Lancia, Fiat, Chrysler en Jeep), maar bvb. ook landbouwgigant CNH, Ferrari, voetbalclub Juventus, The Economist en Banca Leonardo.

In Italië wordt dan ook vaak gezegd wanneer het goed gaat met FIAT, gaat het goed met Italië. Vooral in de jaren 60 en 70 was de macht van FIAT zo groot dat Gianni Agnelli werd omschreven als de ongekroonde koning van Italië. Heden ten dage is het imperium in handen van John Elkann, neef van Gianni Agnelli.

DE FAMILIE AGNELLI: DE ONGEKROONDE HEERSERS VAN ITALIË

De Lingottofabriek van Fiat in het centrum van Turijn is een bewijs van hoe groots Fiat is geweest in het begin van vorige eeuw. Het prachtige avant garde gebouw uit 1923 was destijds de grootste autofabriek ter wereld en was uniek omdat de testpiste zich op het dak bevond.

De beroemde architect Le Corbusier omschreef het als het meest indrukwekkende industriegebouw. Toen Lingotto in de jaren 80 niet meer werd gebruikt voor de autoproductie, werd het door Renzo Piano omgevormd tot een multifunctioneel complex met een congrescentrum, winkels, hotels, een megabioscoop, een trainingscentrum, uitgaansgelegenheden, een kunstmuseum en een vestiging van de polytechnische universiteit van de stad.

Het bevat tevens de belangrijke kunstcollectie van Gianni Agnelli en de testpiste op het dak wordt nog regelmatig voor marketingdoeleinden gebruikt. Daar bevindt zich ook het restaurant La Pista. Lingotto is dan ook verplichte kost voor iedereen die Turijn bezoekt, zelfs als je geen enkele affiniteit met autos hebt.

IL STILE ITALIANO

Vrijwel uniek voor Italië is dat er naast de bestaande autobouwers ook een heel aanbod van carrozzieri bestaat. In feite zijn het autodesignhuizen die gespecialiseerd zijn in het ontwerpen van autos voor autoconstructeurs of een bepaalde welgestelde klant, en die – vooral in het verleden –ook kleine series autos bouwden. Alhoewel de hoogtijdagen van deze carrozzieri al een tijd achter hen liggen, zijn ze niettemin fundamenteel bepalend geweest voor de ontwikkeling van het design van de auto – niet alleen in Italië maar in de hele wereld. In de gouden jaren 50-70 waren Pininfarina, Bertone, Giugiaro, Vignale, Touring, Zagato, Ghia en vele anderen dan ook een begrip en bijna alle autoconstructeurs hebben met hun samengewerkt. Omdat de autoconstructeurs meer en meer alles binnenshuis willen organiseren, zijn de hoogdagen van weleer reeds lang voorbij. Vandaag de dag resteren er van de historische huizen nog 3 die onafhankelijk en op redelijke schaal actief zijn: Pininfarina, Zagato en Touring. Dat de creativiteit blijft bruisen in Italië blijkt uit het feit dat er ook steeds nieuwe namen opduiken die hun visie op autodesign in het daglicht willen stellen, zoals bvb. EffeEffe. Pininfarina.


PININFARINA


Pininfarina werd in 1930 opgericht door Battista Farina, bijgenaamd pinin wegens zijn kleine gestalte. Later werd de familienaam aangepast naar Pininfarina. Het designhuis heeft talrijke autos ontworpen voor alle Italiaanse merken, maar ook voor Austin, Peugeot, Mercedes en Rolls Royce. Ze waren jarenlang de huisdesigner voor Ferrari.


BERTONE


Bertone werd in 1912 opgericht door Nuccio Bertone. Verschillende bekende ontwerpers – zoals Scaglione, Gandini en Giugiaro - hebben bij het huis hun sporen verdiend met prachtige ontwerpen voor o.a. Lamborghini, Iso en Alfa Romeo. In 2014 hield Bertone op te bestaan.


GUIGARO (ITALDESIGN)


Giugiaro is ten dienste van Bertone en Ghia al beroemd geworden. Daarna richtte Giugiaro zijn eigen ontwerphuis op – Italdesign – wat uiteindelijk in handen is gekomen van de VW groep. Giugiaro is verkozen geweest tot ontwerper van de eeuw, dankzij zijn ontwerpen die toonaangevend waren voor de industrie.


VIGNALE


Opgericht in 1948 door Alfredo Vignale, werd de firma al snel beroemd met zijn elegante en mooi afgewerkte modellen. De meeste klanten waren Italiaanse autobouwers zoals Cisitalia, Alfa Romeo, Ferrari, Fiat, Maserati, Lancia. In 1969 werd de firma opgekocht door DeTomaso, doorverkocht aan Ford en hield op te bestaan in 1973.

IL STILE ITALIANO

TOURING


De naam Touring is onherroepelijk verbonden met de toevoeging superleggera, wat superlicht betekent. Touring had namelijk een speciale productiemethode uitgedokterd die de autos veel lichter maar niet minder stevig maakte. Opgericht in 1928 door Carlo Felice Anderloni, werd de firma al vrij snel ingeschakeld door merken als Ferrari, Alfa Romeo, Aston Martin en BMW om hun race- en sportmodellen van een elegante en lichte koets te voorzien. Touring is nog steeds actief en bouwt momenteel de Alfa Romeo Disco Volante.


ZAGATO


Zagato ontstond in 1919. De firma van Ugo Zagato blonk al snel uit door carrosserieën die zowel licht als aerodynamisch zeer efficiënt waren. Autos met een koets van Zagato waren sneller dan hun broertjes met een gewone fabriekscarrosserie en waren dan ook zeer gewild om te racen. Zagato bestaat nog steeds en brengt regelmatig gelimiteerde versies uit van bestaande merken zoals Maserati en Aston Martin.


GHIA


Carrozzeria Ghia was het geesteskind van Giacinto Ghia. Vanaf 1916 werden er carrosseriën ontworpen en gefabriceerd voor vele Italiaanse merken, maar ook voor bvb. Chrysler en VW. De grote jaren waren de jaren 50 en 60. Ghia werd net als Vignale opgekocht door DeTomaso om vanaf 1973 in handen te komen van Ford.


EFFeEFFe


EffeEffe staat voor Fratelli Frigerio, twee broers van wie de voorliefde voor de artisanale koetswerken uit de jaren 50 en 60 uiteindelijk is uitgemond in de verwezenlijking van de Berlinetta. Deze auto, op basis van Alfa Romeo componenten, is hun ode aan de grote meesters van weleer. Omdat er zich al snel potentiële kopers hebben aangeboden wordt de auto nu ook daadwerkelijk geproduceerd.

MACCHINE & MODA

Het is eigenlijk logisch dat in land waar design en stijl centraal staan, er synergiën optreden tussen verschillende industrietakken. In het verleden zijn er dan ook vaak samenwerkingen geweest tussen autoconstructeurs en fabrikanten van gebruiksgoederen zoals kledij, lederwaren en zelfs huishoudtoestellen.

VALENTINO


Het haute couture modehuis Valentino behoort al sinds 1957 tot de wereldtop. In 1980 resulteerde de samenwerking met Alfa Romeo in het model Alfasud Valentino. Het model werd door Valentino aangepast om een vrouwelijk cliënteel aan te spreken. De autos waren bronskleurig met een verfijnd luxueus interieur en werden geleverd met een bijpassende lederen handtas. Er werden 3989 exemplaren geproduceerd.


ERMENEGILDO ZEGNA


Ermenegildo Zegna, opgericht in 1910, is een bekend luxe kledingmerk voor mannen en produceert ook voor Gucci, Tom Ford en Yves Saint Laurent. Sinds 2014 werkt Zegna ook nauw samen met Maserati waarbij bepaalde modellen kunnen uitgerust worden met een zeer verfijnd Ermengildo Zegna interieur. Ook worden er accessoires zoals tassen, handschoenen, sjaals en petten voor Maserati geproduceerd.


Missoni

Toen Maserati in 1981 de compacte Biturbo op de markt bracht was dit model na enkele jaren ook leverbaar met een door Missoni ontworpen interieur. Missoni, opgericht in 1953, is een hoogstaande couturier uit Varese die wereldberoemd is geworden met zijn kleurrijke breigoed ontwerpen.


POLTRONA


Frau Poltrona Frau is sinds 1912 een Italiaanse meubelmaker die vooral naam heeft gemaakt met de verwerking van hoog kwaliteitsleder in zijn producten. Toen Lancia in 1984 het model Thema uitbracht met een Ferrarimotor, besliste men om ook het interieur speciaal te maken en schakelde men Poltrona Frau in. Dit kreeg wereldwijd zoveel bijval dat sindsdien de automobielsector een belangrijke tak is geworden voor Poltrona Frau met klanten als Ferrari, Maserati, Alfa Romeo, Lancia, Fiat, BMW en Audi.


ALESSI


Alessi is bekend als Italiaans ontwerphuis van huishoudelijke artikelen. In 2004 richtte Alessi zich ook op de Fiat Panda. De verkrijgbare carrosseriekleuren waren Narciso oranje, Tagliente groen en Cattivo zwart met een interieur in hevig groen of oranje. Het interieur werd verder voorzien van allerlei praktische snufjes.

DA VISITARE: I MUSEI

LOMBARDIA


Museo Storico Alfa Romeo - Viale Alfa Romeo, 20020 Arese (Milano)
Het museum moet zowat het walhalla zijn voor elke Alfa Romeo liefhebber. Volledig vernieuwd sinds 2 jaren, biedt het een zeer mooi overzicht van de rijke geschiedenis van het merk. Tijdens de jarenlange verbouwing werd er ook voorzien in een testcircuit, een showroom voor nieuwe modellen en een zeer goede bar-ristorante.

4

https://www.museoalfaromeo.com

film: https://www.youtube.com/watch?v=DoHhBRsRh64

Museo Fratelli Cozzi - Via Toselli 46, 20052 Legnano (Milano)
Fratelli Cozzi werd opgericht als Alfa Romeo dealer in Legnano in 1955. Eigenaar Pietro Cozzi heeft van in het begin de gewoonte opgevat om van elk nieuwe Alfa Romeo model er eentje in zijn kelder te plaatsen. Het hoeft geen betoog dat er na meer dan 60 jaar een rijke collectie is ontstaan.

http://www.museofratellicozzi.com/

film: https://www.youtube.com/watch?v=KKBAS2AyqD4

DA VISITARE: I MUSEI

PIEMONTE


Museo Nazionale dell'Automobile - Corso Unità d'Italia, 40, 10126 Torino
Opgericht door Carlo Biscaretti di Ruffia en recentelijk vernieuwd en hernoemd, biedt het museum een collectie van meer dan 200 autos van een 80-tal verschillende merken. Vaak zijn er ook thema-exposities. Het bevindt zich in het centrum van Turijn en is dan ook een must voor wie een citytrip heeft gepland.

http://www.museoauto.it/

film: https://www.youtube.com/watch?v=ffWWR_nTLCg

Pininfarina Museum - Via Nazionale 30 - 10020 Cambiano (Torino)
Pininfarina is één van de belangrijkste designhuizen van Italië en heeft een zeer mooie collectie uitgebouwd met verschillende van hun iconische creaties.

http://www.pininfarina.it/en/museo_pininfarina

DA VISITARE: I MUSEI

VENETO


Museo dell Automobile Luigi Bonfanti - Via Torino, 2, - 36060 Romano d'Ezzelino (Vicenza)
Het museum is opgericht in 1993 door Luigi Bonfanti en is apart omdat het geen permanente collectie heeft. Om de paar maanden veranderd het aanbod en vaak zijn er ook speciale thema-exposities.

http://www.museobonfanti.veneto.it/

EMILIA ROMAGNA


Museo Enzo Ferrari - Via Paolo Ferrari, 85, 41121 Modena
Dit museum is gewijd aan het werk en leven van oprichter Enzo Ferrari. Er is steeds een wisselende expositie van autos die de historie van het merk hebben gemaakt.

https://musei.ferrari.com/en/modena

film: https://www.youtube.com/watch?v=whij1peAdCg

DA VISITARE: I MUSEI

EMILIA ROMAGNA


Museo Ferrari - Via Dino Ferrari, 43, 41053 Maranello (Modena)
Het fabrieksmuseum van Ferrari waar niet alleen de modellen staan, maar ook andere zaken zoals trofeeën, fotos, historische objecten en technologische innovaties van het merk.

https://musei.ferrari.com/en/maranello

Lamborgini Museum - Via Modena, 12, 40019 Sant'Agata Bolognese (Bologna)
Het officiële fabrieksmuseum van Lamborghini met een mooi overzicht van alle modellen.

Website: https://www.lamborghini.com/en-en/experience/museum

DA VISITARE: I MUSEI

EMILIA ROMAGNA


Ferruccio Lamborghini museum - Strada Provinciale 4 Galliera n. 319 - 40050 Funo di Argelato (Bologna)
Dit is het museum over de persoon Ferruccio Lamborghini met een overzicht van zijn leven en verwezenlijkingen

http://www.museolamborghini.com/

film: https://www.youtube.com/watch?v=MGWWmUe0Lbk

Collezione Panini – Via Corletto Sud, 320, 41126 Modena
Toen FIAT in 1993 Maserati overnam, had het geen interesse in de historische autocollectie en het was de bedoeling om de autos via Brooks te laten veilen. Umberto Panini (die fortuin had gemaakt met de gelijknamige stickers) vond dat dit stuk Italiaans erfgoed in Italië moest blijven en kocht prompt de hele collectie op. Deze kan je dus hier nog altijd bezoeken, in de bio-Parmesanboerderij van Panini die ook een bezoek meer dan waard is.

http://www.paninimotormuseum.it/

film: https://www.youtube.com/watch?v=3t1lRRYSFbg

DA VISITARE: I GRANDI EVENTI


Jaarlijks vinden er in Italië talrijke auto gerelateerde events plaats. Van historische rondrit tot heuvelklimwedstrijd, prestigieuze concours en oldtimerbeurs: er is vast wel iets naar de smaak van elke autoliefhebber.


CONCORSO D’ELEGANZA VILLA D’ESTE – LAGO DI COMO – 25/27 MEI


Het Concorso D’Eleganza van Villa D’Este is een van de topevents van de wereld en kan zich meten met bvb. Pebble Beach en Amelia Island. Steevast worden hier prachtige exclusieve auto’s en one-offs getoond die je anders bijna nooit zal tegenkomen. Bovendien vindt het event plaats in een prachtige omgeving op de oevers van het Comomeer. Zaterdag is voor de VIP’s, maar zondag gaan de poorten open voor het publiek in het nabijgelegen Villa Erba.


http://concorsodeleganzavilladeste.com/


film: https://www.youtube.com/watch?v=dEd7Tu4UCWEGran

GRAN PREMIO NUVOLARI – MANTOVA – 13/16 SEPTEMBER


De Gran Premio Nuvolari is een rondrit van enkele dagen voor historische auto’s tot bouwjaar 1972, ter ere van de mythische autopiloot Tazio Nuvolari. Nuvolari woonde in Mantova, dus is het ook logisch dat het vertrek en de aankomst hier plaatsvinden. Minstens even indrukwekkend dan de Mille Miglia en bovendien minder commercieel.


https://www.gpnuvolari.it/


film: https://www.youtube.com/watch?v=-uUHMrc1uJs

MILLE MIGLIA – BRESCIA – 16/19 MEI


De originele Mille Miglia vond plaats tussen 1927 en 1957 en was een race op de gewone weg van Brescia naar Rome en terug met jaarlijks wisselende parcours. De huidige versie is een regelmatigheidsrally voor oldtimers die uit dezelfde tijdsperiode komen. Spektakel en ambiance zijn verzekerd.


http://www.1000miglia.eu/


film: https://youtu.be/uO5y4nzOuZo

SILVER FLAG – VERNASCA – 29 JUNI/01 JULI


De Vernasca heuvelklimwedstrijd vond origineel plaats van 1953 tot 1972. Ook nu is de Silver Flag een echte wedstrijd waar diverse auto’s uit verschillende periodes - van oude vooroorlogse racers tot een moderne F1 - de heuvelklim van 9 kilometer zo snel mogelijk moeten afleggen. Het hoeft geen betoog dat het voorbijstormende racegeweld een lust is voor het oog en het oor.


http://www.vernascasilverflag.it/


film: https://www.youtube.com/watch?v=j9dkJTOhz2I

AUTO E MOTO D’EPOCA – PADOVA – 25/28 OKTOBER


Auto e Moto D’Epoca in Padova is een van de belangrijkste beurzen voor oldtimers en zeker de belangrijkste wat betreft het aanbod van Italiaanse klassiekers. Het aanbod is gigantisch, de prijzen jammer genoeg ook. Niettemin is het een aanrader omwille van de sfeer en de vaak exclusieve en zeldzame auto’s die je hier kan vinden.


https://autoemotodepoca.com/


film: https://www.youtube.com/watch?v=sBsqyX32G9c

TAZIO NUVOLARI


Tazio Giorgio Nuvolari (16 november 1892-11 augustus 1953) is een beroemde Italiaanse coureur die door velen wordt beschouwd als de grootste piloot aller tijden. Eerst racete hij met motorfietsen en vervolgens met sportwagens en grand prix auto’s. Wegens zijn snelheid en omdat hij woonde in Mantova, stond hij bekend als 'Il Mantovano Volante' (de vliegende mantovaan). Hij behaalde 150 overwinningen, vaak op spectaculaire wijze, en getuigde van een ontembare overwinningsdrang die hem in Italië tot een nationale held maakte. Ferdinand Porsche noemde hem "de grootste coureur van het verleden, het heden en de toekomst." In Mantova is er een museum aan hem gewijd.


http://www.tazionuvolari.it/en/


film: https://www.youtube.com/watch?v=CYxc2cwd1Ck

coPARTNERS

Meer weten over TASTE-ITALY?

TASTE-ITALY is meer dan een magazine, zijn belevingen, activiteiten bij onze partners en nog veel meer te samen met je Italië-liefhebber. Interesse? Schrijf je hier in.